Kinderen AZC maken gedichten op bruggen in Alphen en Boskoop

25 mei 2000

Voorbereidingen BRUGgedicht gestart
Kinderen uit AZC maken gedichten op bruggen in Alphen en Boskoop
Elf kinderen uit groep 7 en 8 van Basisschool De Vlinder uit Alphen aan den Rijn maken maandag 29 mei a.s. een boottocht ter voorbereiding van BRUGgedicht, een poëzieproject dat deel uitmaakt van de Zuid-Hollandse Waterdagen op 7, 8 en 9 juli 2000. De kinderen wonen in een asielzoekerscentrum en komen uit verschillende landen. De gedichten, die in grote letters op de hefbruggen in Alphen aan den Rijn en Boskoop te lezen zullen zijn, worden op 7 juli feestelijk onthuld. Ze blijven hangen tot eind oktober.

Onder begeleiding van enkele leerkrachten van hun eigen school en een consulent van Kunstgebouw maken de kinderen tijdens de boottocht kennis met het waterrijke landschap van Zuid-Holland. Naar aanleiding van de indrukken die ze opdoen praten ze over wat er gebeurt er als ze water zien, voelen, ruiken, horen of proeven.. Ook bespreken ze waar water te vinden is en waar het voor nodig is. De belangrijkste woorden worden genoteerd. Hieruit maken de kinderen ieder persoonlijk een keuze, waarmee ze later in de klas korte gedichtjes maken in de Nederlandse taal.

Het doel van het project BRUGgedicht is om allochtone kinderen bewust te maken van de rol van water in Zuid-Holland. Dit sluit goed aan bij het doel van de Zuid-Hollandse Waterdagen, waarbij een breed publiek kennismaakt met verschillende facetten van water en waterbeheersing in de provincie Zuid-Holland. Door de gedichten te bevestigen op hefbruggen, wordt bovendien de aandacht gevestigd op deze bijzondere waterstaatkundige werken met een grote cultuurhistorische waarde.

De Zuid-Hollandse Waterdagen
BRUGgedicht maakt deel uit van de Zuid-Hollandse Waterdagen, die op 7, 8 en
9 juli op diverse plaatsen in de provincie Zuid-Holland plaatsvinden. Dit project is weer onderdeel van ‘De Kunst van Scheppend Water', een initiatief van de provincie Zuid-Holland. Na de Cultuursteden (1994-1998) en Cultuurregio (1999) is in 2000 de provincie Zuid-Holland Cultuurprovincie. ‘De Kunst van Scheppend Water' vindt plaats van april tot en met oktober
2000 en bestaat uit drie hoofdevenementen, die elk op een andere manier de combinatie van water, kunst en kunstmatigheid weerspiegelen: de theatervoorstelling PENS, die dit weekend voor het laatst speelt in een oude bollenschuur in Sassenheim; het publieksevenement de Zuid-Hollandse Waterdagen en het architectuurproject Amfibisch Wonen, waarvan de resultaten worden gepresenteerd tijdens een tentoonstelling in Kinderdijk in oktober