Euro levert bedrijfsleven jaarlijks zeven miljard gulden op

Datum nieuwsfeit: 29-05-2000
MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

29-05-2000
Komst Euro levert bedrijfsleven jaarlijks zeven miljard gulden op De totale investeringen voor het bedrijfsleven bij de invoering van de Euro worden geschat op vijf miljard gulden. De jaarlijks te verwachten baten liggen op zeven miljard gulden. Dit zijn enkele van de uitkomsten van de negende enquête van de Nederlandsche Bank over de invoering van de euro.
Uit het onderzoek blijkt dat de voorbereiding van het bedrijfsleven op de komst van de euro traag verloopt. Het aantal BTW-aangiften in euro en het aantal zakelijke betalingen in euro is nog klein. Minder dan 1 procent van de bedrijven doet de BTW-aangifte in euro. Hieruit kan worden opgemaakt dat relatief weinig bedrijven intern naar de euro zijn omgeschakeld.

Tegelijkertijd blijkt dat de voorbereidingen van het bedrijfsleven, dat nog niet op de euro is omgeschakeld, in veel gevallen niet ver gevorderd zijn. Waar bij het grootbedrijf circa 80 procent van de ondervraagde bedrijven aangeeft ten minste een plan van aanpak te hebben opgesteld, is bij het mkb minder dan de helft van de bedrijven zo ver. Bovendien geeft 44 procent van de kleine en 17 procent van de middelgrote ondernemingen aan, dat zij denken de overgang naar de euro zonder enige planning te kunnen volbrengen.

Mediacampagne
Het Nationaal Forum vindt deze cijfers een punt van zorg en heeft daarom actiepunten voorgesteld, die het bedrijfsleven moet aansporen de omschakelingsplannen te intensiveren. De mediacampagne voor het mkb van het Nationaal Forum zal de komende maanden op volle kracht voortgezet worden. Hierbij zullen vooral praktische voorbeelden belicht worden.
Brancheorganisaties wordt gevraagd om hun achterban te mobiliseren. Het Nationaal Forum zal branche-organisaties hierin ondersteunen door pilotprojecten bij bedrijven uit verschillende sectoren op toegankelijke wijze als handreiking beschikbaar te stellen. Tenslotte worden ook banken en accountants gevraagd om in hun reguliere contacten met ondernemers de euro onder de aandacht te brengen.
Contouren
Het Nationaal Forum heeft vorig jaar de contouren voor de omschakeling naar de euro aangegeven. De kern daarbij was dat de feitelijke omschakeling van gulden naar euro in zo kort mogelijke tijd moet gaan plaatsvinden. Dat zal gebeuren binnen een wettelijke periode tot maximaal 28 januari 2002. De Nederlandsche Bank is een scenario aan het uitwerken dat binnen deze contouren blijft. Op basis van dit scenario mag worden verwacht dat zo goed als alle transacties binnen twee weken in euro zullen plaatsvinden. Een punt van aandacht bij de omschakeling is de werklast in de omwisseling voor de detailhandel.