Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau

Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

Financien: toepassing Nederlands-Turks belastingverdrag

Datum nieuwsfeit: 30-05-2000
Dit is een authentiek persbericht Bron: Razende Robot Reporter
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Zalando -€10,-

Geldig t/m: 30 Nov 2014

WoonExpress -€10 vanaf € 50

Geldig t/m: 5 Nov 2014

Home24 tot -€20

Geldig t/m: 26 Oktober 2014

Powered by Vouchercode.nl, onderdeel van Rebel Internet

Ministerie van Financien

Titel: Toepassing Nederlands-Turkse belastingverdrag

Toepassing van het Nederlands-Turkse belastingverdrag van 27 maart 1986

(Besluit van 30 mei 2000, nr. IFZ/2000/348 M)

De directeur-generaal voor Fiscale Zaken heeft namens de Staatssecretaris van Financiën in overleg met de bevoegde autoriteiten van Turkije het volgende besloten.

Het Ministerie van Financiën van Turkije heeft Nederland recentelijk ingelicht over twee aanpassingen die inmiddels hebben plaatsgevonden in de Turkse nationale belastingwetgeving. Het betreft de volgende twee aanpassingen. Allereerst heeft het Turkse Ministerie van Financiën een nieuwe belasting, Additional income and corporation tax, geïntroduceerd. Het betreft hier een eenmalige belasting die wordt geheven over de inkomsten, winsten en opbrengsten die in 1998 in Turkije onderworpen waren aan inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting. Het tarief van deze eenmalige belasting bedraagt vijf procent. Belastingplichtigen zijn de personen die over 1998 een aangifte voor de inkomstenbelasting of de vennootschapsbelasting hebben ingediend en tevens de personen die een bepaald minimum aan arbeidsinkomsten hebben genoten in Turkije over 1998. De tweede aanpassing is de introductie van een eenmalige, additionele bronbelasting op interest. De bronbelasting wordt geheven over na 1 januari 2000 ontvangen interest uit staatsobligaties die voor 1 december 1999 zijn uitgegeven. Het tarief bedraagt, afhankelijk van het soort en de vervaldatum van de obligatie, 4%-19%.

De twee eenmalige belastingen zijn ingevoerd ter financiering van het herstel van de schade aangericht door de aardbevingen in Turkije in het najaar van 1999.

Na hierover overleg te hebben gehad met het Turkse Ministerie van Financiën, deel ik u hierbij mede dat op de twee hiervoor genoemde belastingen de Overeenkomst tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Republiek Turkije tot het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen met protocol, gesloten te Ankara op 27 maart 1986, van toepassing is. Het vorenstaande heeft onder meer tot gevolg dat de totale bronbelasting op interest het verdragspercentage van 10% niet mag overschrijden.

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie