Alliantie Royal Caribbean Cruises en First Choice Holidays

PERSBERICHT - 30 MEI 2000

Royal Caribbean Cruises sluit strategische
alliantie met First Choice Holidays

De Noors/Amerikaanse rederij Royal Caribbean Cruises Ltd. heeft eerder deze week een alliantie ondertekend met het Engelse First Choice Holidays. Met de ondertekening van dit samenwerkingscontract zet de rederij een strategische stap richting de Europese markt.

Het eerste schip dat in de nieuwe joint-venture cruisemaatschappij wordt ondergebracht is de Viking Serenade. Dit schip vaart nu nog onder de vlag van Royal Caribbean International. First Choice Holidays is een van de grootste reisorganisaties in Groot-Brittannië.

Springplank
De samenwerking op de Engelse markt dient uiteindelijk als springplank voor het uitbreiden van de mogelijkheden voor de cruisemarkt in de rest van Europa. Het joint-venture project gaat in het voorjaar van
2001 van start.

First Choice Holidays vervoert op jaarbasis circa 4 miljoen gasten uit Groot-Brittannië en Canada. Tot het merk 'First Choice' behoren de producten First Choice, Unijet, Hayes & Jarvis, Suncars, Sovereign, Sunsail en Viking International. Naast dit scala aan producten beheert First Choice Holidays een vloot van 25 vliegtuigen die vliegen onder de naam Air 2000.

Financiële injectie
De directie van Royal Caribbean Cruises Ltd. heeft de intentie om voor circa US $ 300 miljoen converteerbare preferente aandelen First Choice te kopen. Door deze aankoop krijgt Royal Caribbean Cruises Ltd. 20 procent van First Choice in handen en mag de rederij een zetel bemannen in de directieraad van de Engelse maatschappij. Met deze financiële injectie kan First Choice Holidays op zijn beurt versneld doorgroeien met zijn plannen richting de Europese reismarkt. De samenwerking met Royal Caribbean Cruises Ltd. moet nog wel door de aandeelhouders van First Choice worden goedgekeurd.
Voor informatie over cruisemogelijkheden van Royal Caribbean International kunt u contact opnemen met generaal agent:

AMCA Consultancy
Weissenbruchstraat 70