Nissan verstevigt positie in Zuid-Amerika

AutoRai

Nissan verstevigt positie in Zuid-Amerika

30-5-00 9:30:00.

Nissan Motor Co., Ltd heeft vandaag haar lange-termijn-strategie voor de Mercosur openbaar gemaakt. Nissan verwacht binnen nu en 2010, met de steun van Renault, minimaal 150.000 auto´s te kunnen verkopen. Hiermee biedt het Nissan Revival Plan de eerste concrete mogelijkheid tot aanzienlijke groeikansen van Nissan. Nissan zal tussen nu en 2005 300 miljoen dollar investeren in de fabricage van vijf producten in de Mercosur (Brazilië, Argentinië, Uruguay en Paraguay). Renault en Nissan zullen binnen de Mercosur op verschillende vlakken gaan samenwerken, waaronder de productie, de aan- en verkoop en de tertiaire diensten. Met de beoogde ontwikkeling van de activiteiten van Nissan in de Mercosur streeft de Alliantie Renault-Nissan naar een marktaandeel van 15% in 2010. De nieuwe pick-up Frontier zal de eerste auto van Nissan zijn die in de Mercosur wordt gelanceerd. De productie van deze pick-up staat gepland voor het eerste trimester van 2002 en zal plaatsvinden in de Braziliaanse fabrieken van Renault.

Nissan hoopt op deze manier een rendabele en duurzame groei te creëren en daarmee haar aandeel op de veelbelovende Mercosur-markt aanzienlijk te vergroten. De verwachting is dat de huidige afzetmarkt van 1,7 miljoen autos zal stijgen naar 3 miljoen autos in 2010. Door te profiteren van de sterke positie van Renault op deze markt kan Nissan haar investeringen beperken en de nadruk leggen op de lokale ontwikkeling van haar productengamma.

De eerste stap binnen deze strategie is de productie van de nieuwe Frontier. Nissan hoopt een productievolume te bereiken van 20.000 per jaar. De auto zal worden gebaseerd op het 2001-model, dat deze zomer in de Verenigde Staten op de markt wordt gebracht. Nissan hoopt met dit model haar verkoopcijfers binnen de Mercosur aanzienlijk te verbeteren. Momenteel verkoopt Nissan er 4.000 auto´s per jaar. Nissan zal in eerste instantie 90 miljoen dollar in dit project investeren. Renault en Nissan zullen 90% van hun leveranciers delen en hun lokale aandeel zou in 2002 gestegen moeten zijn naar 64%.

Eén jaar na de start van de productie van de Frontier in de fabriek van Renault te Curitiba (Parana), Brazilië, overweegt Nissan de productie van een tweede model, wederom in de fabrieken van Renault. Het zal waarschijnlijk gaan om de Nissan Xterra, een SUV die in Noord-Amerika al in de prijzen viel (gebouwd in Smyrne, Tennessee) en die het uitstekend doet in de Verenigde Staten. Ook wordt gewerkt aan de productie van drie andere autos (personenauto´s of SUV´s). Voor deze nieuwe producten wordt tussen nu en 2005 210 miljoen dollar extra geïnvesteerd. De industriële samenwerking tussen Renault en Nissan zal worden uitgebreid met een samenwerking op commercieel vlak en op het gebied van de tertiaire diensten.

Nissan zal in Brazilië haar eigen dealernetwerk ontwikkelen dat zal worden samengesteld uit een selectie van Renault-dealers. Nissan zal het aantal verkooppunten uitbreiden tot 120 in 2003. In Argentinië zal het huidige Nissan dealernetwerk worden uitgebreid met een selectie van Renault-dealers. De ondersteunende afdelingen (back-office), zoals de klantenservices, de logistiek en de administratie, zullen worden samengevoegd. Daarbij maakt men gebruik van de infrastructuur van Renault, zodat de kosten minimaal kunnen blijven en de productie en de efficiëntie van de gezamenlijke activiteiten van beide ondernemingen verhoogd kunnen worden.

Nissan zal in 2000 een filiaal in Brazilië openen. Dit is de eerste industriële investering die vereist is voor de productie van de nieuwe Frontier. Vervolgens zal dit filiaal vanaf 2002 autos van het merk Nissan importeren, in Brazilië verkopen en de plaatselijk geproduceerde autos exporteren naar de buurlanden.

Met de introductie van de Frontier en de daarna volgende nieuwe modellen in de Mercosur zou Nissan jaarlijks minstens 150.000 auto´s in de regio moeten verkopen, oftewel in 2010 over een marktaandeel van minimaal 4% moeten beschikken.

Voor Nissan is dit project de eerste duidelijke commerciële uitbreiding sinds de aankondiging van het Nissan Revival Plan in oktober vorig jaar. Het Nissan Revival Plan staat nu op de rails en het is tijd om te gaan groeien. Ik ben blij dat ik u vandaag kan meedelen dat wij, dankzij dit Nissan Revival Plan en dankzij de samenwerking met Renault, nu in staat zijn onze activiteiten binnen de Mercosur uit te breiden verklaarde Carlos Ghosn, algemeen directeur van Nissan.

Sinds 1995 is Renault actief op de Mercosur-markt met een ambitieuze strategie die een rendabele groei beoogt. Vanuit Argentinië, waar Renault al zeer lang actief was, is de constructeur een offensief begonnen in Brazilië, de grootste markt van het continent. Tussen 1996 en 2001 zal Renault in totaal een bedrag van 1,5 miljard dollar hebben geïnvesteerd ter ondersteuning van het beleid, waardoor het bedrijf tussen nu en 2005 320.000 autos per jaar zou moeten kunnen verkopen.

Renault heeft zich op de Mercosur-markt kunnen ontwikkelen dankzij een uitgebreid industrieel apparaat dat binnenkort bestaat uit vier montagefabrieken en twee fabrieken voor de productie van mechanische onderdelen.

In Brazilië bestaat het ultramoderne industriële complex van Sao Jose dos Pinhais, Curitiba (Parana), uit een montagefabriek voor personenauto´s (capaciteit: 120.000 autos per jaar) en een fabriek voor mechanische onderdelen (capaciteit: 280.000 motoren per jaar). Een andere montagefabriek zal in 2001 in gebruik genomen worden. Deze zal in eerste instantie bedrijfsauto´s, zoals de Renault Master en de Nissan Frontier, gaan produceren (capaciteit: 50.000 autos per jaar).

In Argentinië worden in de fabriek van Cordoba, die onlangs gemoderniseerd werd, personenauto´s en bedrijfswagens geassembleerd (capaciteit 130.000 eenheden per jaar). Renault beschikt ook nog over een montagefabriek in Uruguay en een fabriek voor de productie van mechanische onderdelen (versnellingsbakken) in Chili.

Ondanks een markt die geteisterd wordt door de economische crisis in de Mercosur, heeft Renault haar marktaandeel in 1999 op 6,3 % weten te brengen met een verkoop van bijna 110.000 auto´s. Renault heeft haar leiderspositie in Argentinië geconsolideerd (19,2% van de markt) en in een jaar tijd haar marktaandeel verdubbeld in Brazilië. In 1999 verkocht Renault in Brazilië 32.500 auto´s, hetgeen overeenkomt met een marktaandeel van 2,7%. Renault is nu het vijfde merk binnen de Mercosur. Het Renault-netwerk bestaat uit 75 filialen en dealers in Argentinië en uit meer dan 100 dealers in Brazilië.

Door de komst van Nissan op de Mercosur-markt met de steun van de industriële en commerciële organisatie van Renault zullen er direct 600 nieuwe arbeidsplaatsen ontstaan en indirect 3.000 banen worden gecreëerd.

Pierre-Alain de Smedt, algemeen adjunct-directeur van Renault verklaarde: De Mercosur is een sleutelmarkt voor de toekomst. Renault zal Nissan de noodzakelijke industriële en commerciële ondersteuning bieden zodat deze zich kan ontwikkelen op de Mercosur-markt tegen zo laag mogelijke kosten. Daarmee kan de samenwerking tussen Renault en Nissan ten volle profiteren van de algemene groei die verwacht wordt in deze regio.