Exportsubsidies voor MKB gestroomlijnd

Datum nieuwsfeit: 30-05-2000
Ernst & Young

Exportsubsidies voor MKB gestroomlijnd

Minister Jorritsma van het Ministerie van Economische Zaken (EZ) heeft de subsidies voor het helpen van het Midden- en Kleinbedrijf bij het betreden van buitenlandse markten gestroomlijnd. De Subsidieregeling Exportmedewerkers MKB wordt geïntegreerd met de Subsidieregeling Starters op Buitenlandse Markten . Met deze nieuwe regeling streeft EZ ernaar tenminste 850 ondernemingen een duwtje in de rug te geven bij realiseren van exportplannen. Met name voor kleine bedrijven brengt het zakendoen in het buitenland allerlei problemen met zich mee. Vaak vormt het gebrek aan kennis van en inzicht in de mogelijkheden in het desbetreffende land een hoge drempel voor ondernemers.

Om voor subsidie in aanmerking te komen moet eerst samen met een consulent internationale handel van een van de deelnemende organisaties een exportstrategie worden opgesteld. De Economische Voorlichtingsdienst (EVD) vervult hierin een centrale rol. Onderdeel van de strategie is een stappenplan dat richting geeft aan de uitvoering hiervan. Vervolgens kan een beroep worden gedaan op één of meer subsidies.

Subsidie wordt verstrekt voor de helft van de kosten die een ondernemer maakt voor het doen van een marktverkenning, een bezoekprogramma, een beursdeelname, het vergroten van exportkunde in zijn onderneming en de aanschaf van presentatiemateriaal. Het maximale subsidiebedrag bedraagt fl. 5.000 voor elke afzonderlijke activiteit. Voor het in dienst nemen van een exportmedewerker kan fl. 20.000 subsidie worden verkregen in de vorm van een forfaitaire tegemoetkoming in de loonkosten. De hoogte van de subsidie is afgestemd op de gemiddelde loonkosten van een startende exportmedewerker, waarbij circa de helft van de kosten worden vergoed.

Belangrijke voorwaarden zijn onder meer dat de betrokken ondernemer op het tijdstip van indiening minder dan 100 werknemers in dienst heeft. Overigens is de aanstelling van een exportmedewerker alleen subsidiabel als het bedrijf voor het eerst een exportmedewerker in dienst neemt. EZ heeft voor deze regeling in het jaar 2000 in totaal zes miljoen gulden te verdelen onder exportstarters.

Dit artikel werd verzorgd door de adviesgroep Subsidies van Ernst & Young Belastingadviseurs. Voor meer informatie kunt u bellen: tel. (010) 407 22 56.