Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

PSA Peugeot Citroën presenteert HPi-motor

Datum nieuwsfeit: 30-05-2000
Vindplaats van dit bericht
Vindplaats 2
Vindplaats 3
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

PEUGEOT NEDERLAND

PSA Peugeot Citroën presenteert HPi-motor

PSA Peugeot Citroën presenteert een volledig nieuwe directingespoten-benzinemotor. De krachtbron maakt gebruik van hoge druk injectie en gelaagde verbranding. Het is de eerste motor van dit type dat door een Europese autofabrikant is ontwikkeld.

De nieuwe HPi-motor is door PSA ontwikkeld in een periode van 121 weken. Hiertoe heeft het concern een investering gedaan van FF 420 miljoen (EURO 64 miljoen). De krachtbron gaat in productie bij de PSA-motorenfabriek in Trémery. Hier zullen dagelijks 200 HPi-motoren worden gebouwd. In de tweede helft van dit jaar komt de motor in ons land beschikbaar in modellen van Citroën en Peugeot.

De nieuwe HPi-motor heeft een inhoud van 2,0 liter en levert een maximaal vermogen van 103 kW (143 pk). De krachtbron biedt onder meer de volgende voordelen:
Het verbruik is 19 procent lager dan dat van de oude generatie XU-benzinemotoren en 10 procent lager dan dat van de huidige indirectingespoten EW-benzinemotoren. In stadsverkeer is de winst nog opmerkelijker. Hierbij bedragen de verschillen ten opzichte van de indirectingespoten-benzinemotoren XU 19 procent en ten opzichte van de EW 11 procent.
De motor reageert sneller op het gaspedaal en het koppel bij lage toerentallen is flink gestegen. Bij 2000 toeren per minuut levert de HPi-motor al 170 Nm koppel. Dat is een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de XU- en 3,6 procent van de EW-motor. De uitstoot van schadelijke CO2 emissie, die rechtevenredig verbonden is aan het brandstofverbruik, is eveneens flink gedaald. De uitstoot van de HPi-motor blijft ruim binnen de Euro 3 norm (2001) en voldoet praktisch al aan de Euro 4 norm (2005).
Om deze vooruitgang te bereiken heeft PSA Peugeot Citroën bij de HPi-motor de modernste technieken toegepast: gelaagde verbranding van een arm mengsel en directe benzine-injectie.

Gelaagde verbrandingstechnologie bestaat uit het realiseren van een brandbaar lucht-benzinemengsel rond het uiteinde van de bougie terwijl de rest van de verbrandingsruimte wordt gevuld met lucht. De luchtinbreng is nauwkeurig afgestemd op het toerental en dat vereist een zeer precieze brandstofinjectie direct in de verbrandingsruimte.

Gelaagde verbranding van een arm mengsel werkt bij toerentallen tot 3.500 tpm. Dat is meestal bij het rijden in de bebouwde kom of met gematigde snelheid op buitenwegen. Bij hogere toerentallen werkt de motor met een rijk mengsel.

PSA heeft de hoge druk brandstofinjectiepomp ontwikkeld in samenwerking met Siemens. De pomp injecteert de brandstof met een druk die afhankelijk van de gevraagde prestaties, varieert tussen 30 en 100 bar.

De combinatie van hoge druk-injectie, een arm mengsel en gelaagde verbranding zorgt voor een substantiële vermindering van het brandstofverbruik.

Door het gebruik van veel extra lucht bij de verbranding bevat de uitstoot van de HPi-motor meer lucht dan die van een gewone benzinemotor. Om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) te reduceren heeft PSA daarom speciale maatregelen genomen. De producent heeft een katalysator toegepast die werkt volgens het principe van opslaan, omzetten en tenslotte uitstoten van onschadelijke emissiebestanddelen.

De nieuwe HPi-benzinemotor markeert de nieuwste ontwikkeling in de ambitieuze motorenstrategie van PSA Peugeot Citroën. Deze krachtbron is de volgende stap op de weg die het concern in 1998 ingeslagen. Volgens deze strategie introduceerde PSA eerder al de HDi-motor met common-railinjectie en het roetfilter (FAP).

30 mei 2000



---

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie