FNV Bondgenoten: Doorbetaalde Hemelvaartsdag callcenters

Datum nieuwsfeit: 30-05-2000

FNV BONDGENOTEN

Eis: Doorbetaalde Hemelvaartsdag callcenters

Hemelvaartsdag is een vrije dag. Alle werknemers hebben dan vrij. Ook de medewerkers van callcenters. Alleen krijgen zij niet doorbetaald. FNV Bondgenoten trekt daarom aan de bel na signalen van werknemers.

De werkgever moet het personeel van callcenters wel werk op een andere dag aanbieden, maar omdat het vaak vrouwen zijn die heel bewust voor vaste dagen kiezen en hun zorgtaken daarop afstemmen, is dat moeilijk te regelen. Het kost hen dan gewoon geld.
Een voorbeeld: een medewerker die twaalf uur per week werkt, verdient circa 900 gulden bruto per maand. Zo'n medewerker verliest door de feestdagen (vijf per jaar)ongeveer 200 gulden bruto op jaarbasis. 'Een kwart van het maandinkomen dus. Geld dat de werkgever zo in zijn zak steekt. Terwijl hij van zijn opdrachtgever elke maand hetzelfde bedrag opstrijkt', aldus Joost Mol, projectmedewerker callcenters van FNV Bondgenoten.

Callcenters hebben geen CAO. Hier geldt dus het Burgerlijk Wetboek. De wet rept alleen over vrije dagen, niet over inkomsten. FNV Bondgenoten wil graag afspraken maken op bedrijfsniveau zodat dit soort dagen worden doorbetaald, zoals in bijna elke andere bedrijfstak het geval is.

Van de circa 160.000 medewerkers bij callcenters werken er naar schatting 40.000 mensen zonder enige regeling voor compensatie van verplichte vrije dagen.

Voor vragen kunt u terecht bij FNV Bondgenoten, Joost Mol, projectmedewerker callcenters 030 - 273 71 08, 06 - 5140 5871 of Claudia Hoogveld, persvoorlichting 030 - 273 83 98, 06 - 2252 8666.

30 mei 00 14:43