FNV: Meer CAO-afspraken over kinderopvang en verlof

Datum nieuwsfeit: 30-05-2000

FNV

FNV: Meer CAO-afspraken over kinderopvang en verlof
De FNV boekt dit jaar mooie resultaten met afspraken over een beter evenwicht tussen werk en privé. Dat blijkt uit een eerste overzicht van een reeks gezichtsbepalende CAO's.

Afspraken over kinderopvang en zorgverlof scoren hoog in de CAO-afspraken van dit jaar. Goed voorbeeld is het opvallende resultaat bij DSM, waar werknemers een half jaar hun loopbaan kunnen onderbreken. Ook flexibele arbeidstijden en een vierdaagse werkweek voor ouderen komen in veel CAO's voor. Dat maakte de grootste vakcentrale op 30 mei bekend op basis van 22 van de 49 afgesloten coördinatie-CAO's.

Scholing en employability (loopbaanbeleid) zijn in eenderde van de CAO's terug te vinden. Er zijn dit jaar minder afspraken over werkdruk gemaakt. In veel bedrijfstakken wordt nog gewacht op de resultaten van onderzoek. Verder zijn in diverse sectoren convenanten afgesloten over problemen met arbeidsomstandigheden..

In ruim de helft van de tot nu toe afgesloten principeakkoorden is een loonsverhoging tussen de 3,5 en de ingezette 4 procent overeengekomen. Prestatiebeloning kreeg dit seizoen veel aandacht, vooral door de spanningen bij AKZO en Philips. Tot nog toe is echter alleen in de suiker- en chocoladeverwerkende industrie een milde vorm van prestatiebeloning ingevoerd. Bij AKZO gaat een werkgroep de mogelijkheden onderzoeken. Bij Philips komt er een loonsverhoging voor iedereen, met uitzondering van werknemers die niet goed functioneren.

CAO-coördinator van de FNV, Henk van der Kolk, wil komend CAO-seizoen opnieuw de balans tussen werk en privé hoog op de agenda zetten. Tweede belangrijke thema wordt het verdelen van tijd en de zeggenschap van werknemers over hun werktijden.

Belangrijke leidraad voor het CAO-beleid voor volgend jaar worden de uitkomsten van de FNV-nota 'Arbeidsmarkt in de knel'. Daaruit blijkt dat veel werkgevers personeelsproblemen hebben omdat ze er niet in slagen hun werknemers vast te houden.
De oorzaken hiervan lopen uiteen. Ze variëren van te lage beloning, gebrek aan kinderopvang, te hoge werkdruk, tot starre werktijden, gebrek aan loopbaanperspectief en slechte arbeidsomstandigheden. Het is de hoogste tijd om via CAO-afspraken de grote uitstroom van personeel terug te dringen. Daarbij is zeggenschap over tijd een belangrijk thema.

De maximale looneis komt volgend jaar volgens Van der Kolk uit op ongeveer 4 procent. De FNV baseert zich daarbij op de tweejarige contracten die nu al afgesloten zijn en op de te verwachte onderhandelingsruimte. De grootste vakcentrale laat zich bij de vaststelling van de looneis overigens niet leiden door de invoering van het nieuwe belastingplan.

Meer informatie: FNV Voorlichting, Els Tieman (020) 58 16 550 of 06 - 53 15 92 26

FNV Voorlichting is vanaf Hemelvaart tot en met het weekend van 3 en 4 juni bereikbaar op de bekende weekend-telefoon: 06 - 2001 46 47
30 mei 00 15:51