Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

TROS in de fout met sponsoring muziekspecials

Datum nieuwsfeit: 30-05-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Commissariaat voor de Media

ACTUEEL : 30 MEI 2000 - TROS IN DE FOUT MET MUZIEKSPECIALS BZN EN HELMUT LOTTI

Het uitzenden van de muziekspecials BZN, BZN in Ierland en Helmut Lotti Out of Africa eind 1999 komt de TROS op een boete van 50.000 gulden te staan. Het beeldmateriaal voor de specials werd de TROS om niet beschikbaar gesteld door de platenmaatschappij en/of het management van de artiesten en de TROS verzuimde om deze vorm van sponsoring van het programma kenbaar te maken. De muziekspecials stonden allen in het teken van een CD van genoemde artiesten.

Voorafgaand en aansluitend aan de uitzending waren in de STER-blokken reclamespots van de CD's te zien met daarin fragmenten uit de special. In de door de TROS uitgezonden muziekspecials werden de titels van de betreffende CD op overdreven en overdadige wijze getoond en vermeld. Deze reclame-uitingen hadden vermeden kunnen worden en zijn niet toegestaan.

Daarnaast had de TROS een schriftelijke overeenkomst moeten sluiten met de sponsor en hadden afspraken gemaakt moeten worden over het niet gebruiken van het beeldmateriaal voor promotionele doeleinden (uitzending in de STER-blokken). De TROS heeft dit nagelaten en heeft zich daardoor schuldig gemaakt aan het maken van meer dan normale winst door de platenmaatschappijen. Immers, de reclamespots in de STER-blokken sorteerden meer effect dan wanneer ze waren uitgezonden zonder de muziekspecials.

Commissaris Programma Toezicht Lennart van der Meulen: ,,Het gratis aanleveren van programma's aan een omroep door derden is een vorm van sponsoring. De kijkers moeten dus geïnformeerd worden dat niet de omroep, maar bijvoorbeeld de platenmaatschappij het programma heeft gemaakt. De TROS heeft dat nagelaten.

Omroepen die gratis een compleet programma krijgen aangeboden van een platenmaatschappij of het management van een artiest, moeten zeer voorzichtig zijn met het gebruik van dat materiaal. Het belang van die partijen is namelijk het verkrijgen van zoveel mogelijk exposure. De omroep moet zich ervan bewust zijn dat zij op die manier gebruikt wordt in de marketingstrategie van derden. De TROS heeft zich dat te weinig gerealiseerd en had afspraken moeten maken om te voorkomen dat het beeldmateriaal uit de muziekspecials in reclamespots rond het programma zou worden gebruikt."

De nieuwe concessiewet maakt volgens het Commissariaat een eind aan de praktijk dat verstrooiende programma's kant en klaar door derden worden aangeleverd. Van der Meulen: "Nu het sponsorregime is aangescherpt is het van belang dat omroepen zich realiseren dat amusementsprogramma's zo niet meer gemaakt mogen worden. Sponsoring van amusement is dan immers niet langer toegestaan. Vanaf 1 september zal de omroep gewoon de kostprijs moeten betalen voor muziekspecials die niet van culturele aard zijn."

De TROS kan een bezwaarschrift indienen tegen het besluit van het Commissariaat.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie