Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

PSA Peugeot Citroën presenteert HPi-motor

Datum nieuwsfeit: 30-05-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten


PSA Peugeot Citroën presenteert HPi-motor
PSA Peugeot Citroën presenteert een volledig nieuwe directingespoten-benzinemotor. De krachtbron maakt gebruik van hoge druk injectie en gelaagde verbranding. Het is de eerste motor van dit type dat door een Europese autofabrikant is ontwikkeld.
De nieuwe HPi-motor is door PSA ontwikkeld in een periode van 121 weken. Hiertoe heeft het concern een investering gedaan van FF 420 miljoen (EURO 64 miljoen). De krachtbron gaat in productie bij de PSA-motorenfabriek in Trémery. Hier zullen dagelijks 200 HPi-motoren worden gebouwd. In de tweede helft van dit jaar komt de motor in ons land beschikbaar in modellen van Citroën en Peugeot.
De nieuwe HPi-motor heeft een inhoud van 2,0 liter en levert een maximaal vermogen van 103 kW (143 pk). De krachtbron biedt onder meer de volgende voordelen:

* Het verbruik is 19 procent lager dan dat van de oude generatie XU-benzinemotoren en 10 procent lager dan dat van de huidige indirectingespoten EW-benzinemotoren. In stadsverkeer is de winst nog opmerkelijker. Hierbij bedragen de verschillen ten opzichte van de indirectingespoten-benzinemotoren XU 19 procent en ten opzichte van de EW 11 procent.

* De motor reageert sneller op het gaspedaal en het koppel bij lage toerentallen is flink gestegen. Bij 2000 toeren per minuut levert de HPi-motor al 170 Nm koppel. Dat is een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de XU- en 3,6 procent van de EW-motor.
* De uitstoot van schadelijke CO2 emissie, die rechtevenredig verbonden is aan het brandstofverbruik, is eveneens flink gedaald. De uitstoot van de HPi-motor blijft ruim binnen de Euro 3 norm (2001) en voldoet praktisch al aan de Euro 4 norm (2005).
Om deze vooruitgang te bereiken heeft PSA Peugeot Citroën bij de HPi-motor de modernste technieken toegepast: gelaagde verbranding van een arm mengsel en directe benzine-injectie.

De nieuwe HPi-benzinemotor markeert de nieuwste ontwikkeling in de ambitieuze motorenstrategie van PSA Peugeot Citroën. Deze krachtbron is de volgende stap op de weg die het concern in 1998 ingeslagen. Volgens deze strategie introduceerde PSA eerder al de HDi-motor met common-railinjectie en het roetfilter (FAP).
(Utrecht, 30 mei 2000)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie