KPN kiest Alcatel SpeedTouch modems voor breedband Internet

Datum nieuwsfeit: 31-05-2000

KPN kiest Alcatel SpeedTouch * USB modems
voor massale roll-out breedband Internet.

Rijswijk 31 mei 2000 - KPN Telecom heeft de opdracht geplaatst voor de eerste 26.000 ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) SpeedTouch USB modems van Alcatel voor eindgebruikers. Het contract omvat de levering van de eenvoudig te installeren en te gebruiken Alcatel SpeedTouch USB modems voor consumenten en de Alcatel SpeedTouch Pro modems voor de zakelijke en "zware" gebruikers.

De Alcatel modems worden geleverd als onderdeel van KPN's Mxstream fast Internet dienst waarvoor de benodigde aanpassingen aan het netwerk van KPN tevens door Alcatel worden gedaan.

De Mxstream fast Internet dienst wordt door KPN op de markt gebracht via en samen met Planet Internet, XS4all, World Online, Sonera en EuroNet Internet. Mxstream levert ADSL, de geavanceerde technologie die de deur opent tot een keur van breedband diensten waaronder ultrasnel Internet. telewerken, teleleren, on-line video games en talloze e-commerce toepassingen.

Martin Boerema de verantwoordelijk Portfolio Manager van KPN: "We hebben voor de Alcatel modems gekozen omdat deze eenvoudig en snel, zo uit de doos te installeren zijn. En dat is precies wat onze Mxstream klanten willen. Wij geloven dat DSL de toekomst van breedband is en Alcatel als één van de de belangrijkste spelers op die markt kan ons helpen onze klanten een snelle oprit naar de werled van breedband communicatie te bieden ".

Deze zomer zal KPN beginnen met de grootscheepse uitrol van ADSL. KPN verwacht in 2000 zo'n 100.000 abonnees te hebben aangesloten op deze nieuwe Fast Internetdienst terwijl voor 2001 een verdere groei naar 300.000 tot
500.000 abonnees wordt voorzien.

Dit contract is een voortzetting van het succes van de Alcatel SpeedTouch USB modems die tijdens Telecom '99 in Geneve vorig jaar zijn geïntroduceerd. De installatie van deze modems is zeer gebruikersvriendelijk: één kabel in de telefoon en één kabel in de USB poort van de computer. Terwijl met behulp van een wizzard op de bijgeleverde CD-ROM automatisch de systeem configuratie kan worden aangepast. In de stroomvoorziening van het modem wordt voorzien via de USB bus van de computer.

Marc Hermans, Vice President van de Alcatel DSL Customer Premesis activiteiten :"De keuze van KPN voor de Alcatel SpeedTouch USB als het belangrijkste modem voor haar breedband toegang roll-out is nogmaals een bewijs dat Alcatel de sterkste ADSL producten heeft en dat de USB het ideale product is voor een massale uitrol van ADSL."

Over Alcatel
Alcatel bouwt de nieuwe generatie netwerken en biedt daarmee geïntegreerde 'end-to-end' voice- en data- oplossingen aan bestaande en nieuwe operators en aan bedrijven en consumenten. Met een omzet van Euro 23 miljard (50 miljard gulden) in 1999 en 118.000 werknemers is Alcatel actief in meer dan
130 landen. Voor meer informatie, bezoek Alcatel op het Internet: http:/www.alcatel.com

Over Alcatel DSL
Als de belangrijkste leverancier van DSL systemen met de marktleidende ASAM en Litespan producten, levert Alcatel de standaard bepalende end-to-end ADSL oplossingen sinds 1996. Alcatel's DSL access oplossingen zijn beschikbaar op een grote varieteit aan service platforms. De Alcatel ASAM heeft een marktaandeel van 55% in de wereldwijde central office (apparatuur bij de operator) ADSL markt.
Alcatel's Litespan multi-service access platform heeft wereldwijd een footprint van 57 miljoen gebruikers en groeit snel. Alcatel's DSL technologie wordt ook aangeboden in de geavanceerde customer premises apparatuur, de Alcatel Speed Touch ADSL modems, routers, en geïntegreerde toegangs apparatuur die meerdere gelijktijdige voice en data verbindingen over één koperen telefoonlijn mogelijk maken.

Alcatel heeft ADSL producten geleverd aan Telekom Austria, Swisscom, Telia in Zweden, BT en NTL in Groot Britannie, KPN in Nederland, Cegetel in Monaco, Belgacom in Belgie, Telefónica in Spanje, France Telecom, Telecom Italia, Singapore Telecom, Telstra in Australie en PT Telecom in Indonesie. Verder zijn ADSL netwerken geImplementeerd in Canada, China, Korea en Thailand. In de VS is Alcatel's ADSL technologie ingezet bij Bell Atlantic, SBC (Southwestern Bell, Pacific Bell, en Ameritech), BellSouth en Allegiance.

Alcatel Nederland
Simon de Boer