Kwaliteit WAO-keuringen aangepakt

Datum nieuwsfeit: 31-05-2000

Persbericht d.d. 31/05/00

Kwaliteit WAO-keuringen aangepakt

Meer scholing en opleiding van verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen, een betere administratieve ondersteuning en het inzetten van paramedici in het beoordelingsproces. Dat zijn de belangrijkste elementen uit een convenant tussen Lisv en uitvoeringsinstellingen om de kwaliteit van de keuringen voor arbeidsongeschiktheid te verbeteren.

De kwaliteit en de tijdigheid van de keuringen is al geruime tijd punt van aandacht voor het Lisv en de uitvoeringsinstellingen (uvi). Het convenant is dan ook het resultaat van intensief overleg tussen Lisv en uvis. Belangrijkste uitgangspunt is het optimaliseren van de beschikbare capaciteit van verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen. De inhoud van het werk van verzekeringsarts en arbeidsdeskundige moet worden verbeterd en voor toekomstige beroepsbeoefenaren moet het vak aantrekkelijker worden. Op die manier moet het nijpende tekort aan professionals worden ingelopen. Voor de kwaliteitsverbeteringen stelt het Lisv circa f 50 mln. beschikbaar.

Onderdeel van het convenant is de afspraak dat achterstanden in de keuringen op 1 juli 2001 moeten zijn weggewerkt. Het gaat hierbij zowel om de keuringen aan het einde van het Ziektewetjaar (de zogenoemde einde-wachttijdbeoordelingen) als om de wettelijke herbeoordelingen in het eerste en vijfde jaar van arbeidsongeschiktheid. Ook moeten keuringen per 1 juli 2001 voor 90 procent op tijd worden verricht. Nu vindt slechts 60 procent van de keuringen op tijd plaats.

Het Lisv stelt tevens eisen aan de informatievoorziening door de uvis. Zij moeten maandelijks extra informatie geven over onder meer de tijdigheidsscores in die maand, het aantal verrichte en nog te verrichten (her)beoordelingen en de uitkomsten van die beoordelingen. Dit laatste mede om de kwaliteit van de keuringen te waarborgen.

Uvis die aan deze eisen voldoen kunnen in aanmerking komen voor aanvullende financiering. Met dit bedrag kunnen de uvis zorgen voor scholing en opleiding, administratieve ondersteuning van de beroepsbeoefenaren, het in dienst nemen van extra verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen of het tijdelijk inhuren van professionals. De inhuur van externe capaciteit is vooralsnog nodig om de problemen met kwaliteit, rechtmatigheid, doelmatigheid en tijdigheid van de keuringen op te lossen. De nu door het Lisv ingezette actie heeft ook tot doel deze inhuur zo spoedig mogelijk overbodig te maken. Het streven is dit per 1 juli 2001 te beëindigen.