Metalectro: FNV wil basis-Cao met decentrale afspraken

Datum nieuwsfeit: 31-05-2000
FNV

31 mei - Metalectro: bond wil basis-Cao met decentrale afspraken CAO - (catzfol@wxs.nl)

In de eerste onderhandelingsronde over een nieuwe metaal-Cao heeft FNV Bondgenoten voorgesteld de Cao te decentraliseren. Er zou een basis-Cao moeten komen voor lagere en hogere functiegroepen, met enerzijds afspraken die voor iedereen gelden en anderzijds afspraken waar per bedrijf, concern, regio of groep bedrijven van mag worden afgeweken. Inhoudelijk zijn de tegenstellingen buitengewoon groot. Bonden eisen 4 procent loonsverhoging. Werkgevers bieden nul. Verder willen werkgevers af van werktijdregelingen, toeslagen voor afwijkende werktijden, extra vrije dagen voor ouderen, en de bedrijfstakregeling voor bedrijfsopleidings-plannen. Ook willen zij de bedrijfstakheffing voor scholing en werkgelegenheid afbouwen, en bedrijven de mogelijkheid geven om bij ziekte niet het volle loon door te betalen. De bond wil dat allemaal niet, maar wel: vakvolwassenloon vanaf 21 jaar (is nu: 23), betere regelingen voor deeltijd, zorgverlof en buitenschoolse opvang, en meer keuzemogelijkheden voor de werknemer (Cao a la carte). Meer informatie op de speciale pagina over de www.bondgenoten.fnv.nl/start/fbg/frames/intro_cao_metalectro.htm (Metalectro-Cao van FNV Bondgenoten).