Brief Burgerbelangen Breda over Wet personenvervoer

Onderwerp: oordeel inzake overtreding van de Wet Personenvervoer
Breda, 31 mei 2000

Weledelgestrenge heer Zaaijer,

Als woordvoerder van de Aktiegroep Burgerbelangen, een groep die zich tot doel stelt misstanden in onze samenleving te bestrijden, wend ik mij tot U met het volgende:

Vrijdag 26 jl. mei om 14.45 uur constateerde ondergetekende op het stationsplein te Breda dat een chauffeur van Uw stadsdienst met busnummer: 369 (lijn 2 route Ypelaar), tijdens de werkzaamheden haar dochtertje in de chauffeurscabine, met een vloeroppervlakte van 100 x 85 cm, heeft meegenomen. Het kindje, met een leeftijd van vier/ hooguit vijf jaar, had een koptelefoon op haar hoofdje (walkman) en een lolly in haar mondje. Ondergetekende is in desbetreffende bus meegereden en bij de eerstvolgende politiepost (Team Zuid-Oost) uitgestapt en heeft de dienstdoende receptionist melding gemaakt van een onaanvaardbare handelwijze. Brigadier Verkooijen deelde mij mede: ' Mijnheer Dinnesen, er is hier inderdaad sprake van een overtreding, maar ik heb op dit moment i.v.m. de wisseling van de wacht niemand beschikbaar. Ik adviseer U daarom zelf kontakt op te nemen met de BBA. '

Verwijzend naar het voorafgaande, zou ik Uw oordeel willen vernemen en verwijs ter zake naar de Wet Personenvervoer uitvoeringsvoorschriften (C-11.1):

5.22

Zitplaats voor dienstgebruik: een zitplaats welke uitsluitend voor het dienstdoend personeel is bestemd en welke als zodanig door het opschrift ' Alleen voor dienstgebruik ' herkenbaar is.

7.1

De plaats, de uitvoering en de vrije ruimte van de bestuurderszitplaats, het gezichtsveld t.b.v. de bestuurder alsmede de plaats en de constructie van de bedieningsinrichtingen moeten zodanig zijn dat de bestuurder vanaf zijn zitplaats zo weinig mogelijk gehinderd op een gemakkelijke en veilige wijze direct alle handelingen en waarnemingen kan verrichten welke gedurende het rijden voor het besturen van het voertuig in het belang van de veiligheid nodig kunnen zijn.

7.1.1

De plaats, de uitvoering en de vrije ruimte van de bestuurdersplaats.

Tevens wend ik mij tot U met een klemmend verzoek het daarheen te leiden dat de desbetreffende chauffeur ter zake op haar verantwoordelijkheid worden gewezen.

Afsluitend verzoek ik U tevens mij te berichten, tot welke toezichthouder ik mij in het vervolg telefonisch kan vervoegen bij een volgende constatering, uiteraard ook in de avonduren en weekenden.

Bijgevoegd zend ik U ter informatie een afschrift van mijn schrijven dd. 10 mei jl (per expresse) aan V&W - minister Netelenbos m.b.t. de door mij aan haar gevraagde ' Interventie m.b.t. aanpak wantoestanden (het gebruik van technisch onvolkomen voertuigen en het vervoeren van meer passagiers dan wettelijk is toegestaan) bij het Openbaar Vervoer (BBA) te Breda '.

Een afschrift van dit schrijven met de daarbij behorende bijlage zend ik (ter informatie) aan de districtschef van het Politiedistrict Breda, dhr. J. Peters - Bijzonder hoogleraar Jeugd- en Familierecht (KUB Tilburg), prof. mr. P. Vlaardingerbroek - en de directeur van de Raad van de Kinderbescherming Directie-Zuid, mr. J.B.E.M. van Gent.

In afwachting van Uw berichten teken ik met vriendelijke groet en hoogachting,

Tom Dinnesen

woordvoerder van de
Aktiegroep Burgerbelangen