Veiling WLL opgeschort door onderzoek frequentie-aanvraag

Datum nieuwsfeit: 31-05-2000
MINVENW

31 mei 2000

Persberichten 2000

VEILING WLL OPGESCHORT DOOR NIEUW ONDERZOEK FREQUENTIE-AANVRAAG

Staatssecretaris Monique de Vries van Verkeer en Waterstaat gaat de aanvraag van Telfort voor WLL-frequentieruimte opnieuw onderzoeken. Dat heeft zij besloten naar aanleiding van de uitspraak van de Rotterdamse rechtbank op 19 mei van dit jaar. Door dit besluit zal de uitgifte van de frequenties voor Wireless Local Loop (WLL) voor de duur van het onderzoek worden opgeschort. De staatssecretaris overweegt overigens nog in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.

Telfort protesteerde eerder dit jaar bij de Rotterdamse rechtbank tegen de afwijzing van de frequentie-aanvraag van het bedrijf door de staatssecretaris. Telfort meent naast
single-point-to-single-point-verbindingen (straalverbinding) ook recht te hebben op single-point-to-multi-point-verbindingen. Dit zijn onafhankelijke telecommunicatieverbindingen met meerdere aansluitpunten vanuit een (centrale) antenne, zoals bij WLL het geval is. Telfort baseert deze mening op basis van de vergunning voor kabelgebonden infrastructuur, waarover het bedrijf sinds 1996 beschikt.

Bij het onderzoek besteedt het ministerie aandacht aan de concurrentieverhoudingen binnen het betrokken marktsegment en alle daarbij behorende relevante feiten en omstandigheden. Een nieuwe beslissing zal voor 1 juli van dit jaar moeten worden genomen. Het onderzoek zal uitwijzen of op bedrijfseconomische en technische gronden toekenning van de gevraagde frequenties noodzakelijk is voor het tot stand brengen van verbindingen in het kader van de vergunning voor kabelgebonden infrastructuur van Telfort.

Wireless Local Loop is een nieuwe vorm van
telecommunicatie-infrastructuur die dit jaar in Nederland zal worden geïntroduceerd. Het kan worden gezien als een alternatief voor het uiteinde van een vast telecommunicatienetwerk. Via een kleine antenne kan binnen een afstand van drie tot zeven kilometer van een basisstation gebruik worden gemaakt van digitale diensten zoals onder meer telefonie en internet.