Stichting Sjoa beantwoordt 850 aanvragen oorlogsclaims

Datum nieuwsfeit: 31-05-2000
Verbond van verzekeraars

Stichting Sjoa beantwoordt 850 aanvragen

Na grondig archiefonderzoek heeft het bestuur van de Stichting Sjoa het onderzoek naar de 850 individuele aanvragen van het Centraal Meldpunt afgerond. De aanvragers zijn met een brief op de hoogte gesteld van de conclusies van het onderzoek. Ook is in een bijlage verslag gedaan van de onderzoeken zoals die tot nu toe zijn gevoerd.

Met betrekking tot de 850 namen die de Stichting Individuele Verzekeringsaanspraken Sjoa van het Centraal Meldpunt Joodse Oorlogsclaims heeft, zijn 72 personen door verzekeraars mogelijk geïdentificeerd. Voor 17 personen was aanvullende informatie nodig om de identificatie tot stand te kunnen brengen. Bij 50 personen kon worden aangetoond dat een verzekering heeft bestaan, maar dat deze na de oorlog reeds was uitgekeerd. Bij 5 personen tenslotte kon aangetoond worden dat een verzekering heeft bestaan, maar dat deze door omstandigheden nooit tot uitkering is gekomen. Voor deze laatste 5 personen wordt nagegaan of de claimant inderdaad de wettige erfgenaam is in de nalatenschap.

Archiefonderzoek
In oktober 1999 overhandigde het Centraal Meldpunt Joodse Oorlogsclaims 850 aanvragen van Joodse oorlogsslachtoffers en/of nabestaanden over opheldering over het eventuele bestaan van levensverzekeringspolissen uit de oorlogstijd aan het Verbond. Het Verbond riep zijn leden op grondig archiefonderzoek te verrichten om te kijken of er nog sporen van deze polissen te vinden zouden zijn.
In november 1999 werd een akkoord bereikt tussen het Verbond en de Joodse gemeenschap. Onderdeel van het akkoord was de oprichting van de onafhankelijke Stichting Individuele Verzekeringsaanspraken Sjoa. Deze stichting heeft onder andere het onderzoek naar de 850 aanvragen van het Verbond overgenomen. Dit onderzoek is nu afgerond. Het bestuur van de stichting, bestaande uit M.R. Wijnholt, mr. E.J. Numann en mr. J. de Ruiter, heeft de aanvragers in een brief laten weten op welke manier het onderzoek is verricht en wat de conclusies zijn.

Bondig, 31 mei 2000