Nieuwe navigatie-apparatuurin het VU Ziekenhuis

. nieuws Persbericht
persberichtarchief

31 mei 2000

Navigatie-apparatuur in het VU Ziekenhuis bevordert veiligheid van hersenoperaties

Nieuwe 'routeplanner' wijst neurochirurg de weg

Dankzij nieuwe apparatuur kunnen neurochirurgen van het VU ziekenhuis nog preciezer, en dus veiliger, opereren. In de eerste plaats kan het apparaat het te opereren gebied heel exact lokaliseren. Ten tweede - en dat is echt vernieuwend - geeft het apparaat aan welke route de chirurg moet afleggen om zo veilig mogelijk in dat operatiegebied te komen. Het VU ziekenhuis is het eerste ziekenhuis in de Benelux dat met deze specifieke apparatuur gaat werken; de eerste operatie zal op 8 juni a.s. plaatsvinden.

Doordat de apparatuur op de millimeter nauwkeurig uitrekent welke route het beste kan worden afgelegd om in het te opereren gebied te komen, wordt er geen onnodige schade berokkend aan omliggende weefsels. Hiermee wordt het risico op bijvoorbeeld een verlamming aanzienlijk verminderd. Omdat bovendien het operatiegebied van tevoren van buitenaf is gelokaliseerd, kan vaak met een hele kleine opening worden volstaan. Hierdoor hoeft er vaak ook niet zoveel haar te worden weggeschoren. Al met al maakt dit de ingreep minder belastend voor de patiënt, hetgeen ook kan resulteren in een kortere opnameduur.

Hoe werkt het
Vooraf wordt met behulp van foto's (MRI- of CT-beelden) een driedimensionaal model gemaakt op een computerscherm om de exacte locatie van het operatiegebied en de ideale toegangsweg te berekenen. Dit gebied (bijvoorbeeld een hersentumor) kan worden bekeken vanuit verschillende hoeken in relatie tot bestaande structuren, zoals bijvoorbeeld een oogzenuw of de hersenstam. Tijdens de operatie wordt de patiënt in een bepaalde positie gefixeerd. De chirurg kan zijn bewegingen met de instrumenten volgen op de monitor (op enkele millimeters nauwkeurig) en zo doelgericht te werk gaan.
Andere voordelen
Een zeer belangrijke vooruitgang kan worden geboekt doordat het VU ziekenhuis reeds beschikte over diverse scanners (bijvoorbeeld de PET- en de MEG-scan, de functionele MRI of magneet-encefalograaf) waarmee de functie van de verschillende hersengebieden in beeld gebracht kan worden. Doordat deze gegevens kunnen worden geïntegreerd in het nieuwe systeem, draagt ook dit bij tot het veiliger opereren in 'gevaarlijke' gebieden.
Ook voor werveloperaties is het systeem een grote aanwinst, omdat met grote precisie bijvoorbeeld schroeven in een wervel geplaatst kunnen worden. Door koppeling aan röntgenapparatuur hoeven bovendien tijdens een dergelijke operatie minder röntgenfoto's te worden gemaakt, waardoor patiënten zo weinig mogelijk worden blootgesteld aan straling.
Verder maakt de nieuwe apparatuur het mogelijk om de operatie van tevoren nauwkeurig te plannen. In het ziekenhuis zijn hiervoor twee 'planningstations' ingericht. In deze ruimtes kan de operatie vooraf worden gesimuleerd aan de hand van reeds gemaakte beelden, zodat de chirurg precies weet wat hem tijdens de operatie te wachten staat.
Toepassing
De techniek is vooral van toepassing op operaties in het hersengebied, zoals bijvoorbeeld het verwijderen van tumoren, het plaatsen van een drain (bijvoorbeeld bij patiënten met een waterhoofd) of een kijkoperatie (endoscopie). Ook het doen van biopten (het wegnemen van een stukje weefsel voor onderzoek) behoort tot de mogelijkheden en kan veel patiëntvriendelijker dan voorheen, omdat er geen frame op het hoofd hoeft te worden geplaatst. Daarnaast zal de apparatuur, zoals reeds vermeld, worden gebruikt voor operaties aan de wervelkolom.
Meer informatie

De in dit persbericht beschreven apparatuur betreft de zgn. 'Vector Vision' van de firma BrainLAB. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de dienst public relations en voorlichting van het VU ziekenhuis/faculteit der Geneeskunde, Janna Haveman, telefoon (020) 444 34 44, fax (020) 444 34 50.