VEB niet enthousiast over fusie Internatio - Müller - Stork

Bron: Vereniging van Effectenbezitters
Vereniging van Effectenbezitters

11 mei 2000 VEB niet enthousiast over fusie Internatio - Müller - Stork

De VEB is op basis van de thans bekende informatie niet enthousiast over de voorgenomen fusie van Internatio Müller en Stork. Dit is zowel gebaseerd op de timing, het perspectief van de afzonderlijke ondernemingen als de twijfels aan de synergievoordelen.

Het Internatio Müller-perspectief

Internatio Müller heeft een uitstekend track record opgebouwd onder het bestuursvoorzitterschap van de heer Groeneboom. Daarbij is de activiteitenportefeuille ingrijpend opgeschoond. Het resultaat van deze operatie is een concern met vier activiteiten 1) Imtech (installatie) 2) Interpharm (pharmaceutische groothandel) en 3) Chemische distributie en 4) Havens. Door het ontbreken van een keuze tussen deze activiteiten die onderling geen synergie genereren, bleef de conglomeraatsdiscount bestaan. Voor beleggers is de voorgenomen desinvestering van Interpharm en Chemische distributie als positief te bestempelen. Wanneer deze stap separaat bekend zou zijn gemaakt, had dit waarschijnlijk tot een forse stijging van de koers geleid. Aanwending van deze middelen voor uitbouw van de installatiedivisie had Internatio Müller immers een duidelijke focus gegeven. Met het voorgenomen samengaan met Stork herintroduceert Internatio Müller de problematiek van de versnippering van activiteiten.

Het Stork perspectief

De aandeelhouders van Stork hebben in 1999 en 2000 de rekening gepresenteerd gekregen van de slechte resultaten van de engineering divisie en de kosten verbonden aan de reorganisatie en afstoting van deze divisie aan Jacobs Engineering. Hierdoor halveerden winst en winst per aandeel en werd het dividend met ruim eenderde verlaagd tot 0,75. Het afstoten van de engineering-activiteiten maakt de weg vrij voor een resultaatherstel richting een winst per aandeel van 2,80 (niveau 1998). Op de huidige koers wordt slechts 5 keer dit winstniveau voor het aandeel Stork betaald. Het is voor aandeelhouders Stork onaantrekkelijk om op de huidige gedrukte koers te participeren in een aandelenruil. Voor Stork lijkt het perspectief aantrekkelijker om de afstoting van Engineering af te ronden, hetgeen in combinatie met het verwachte resultaatherstel tot een hogere aandeelhouderswaarde kan leiden. Het toekomstperspectief van Stork wordt ook door de Raad van Bestuur als gunstig ingeschat, getuige de doelstelling van 7 miljard omzet en een nettomarge van 7 procent in 2004.

Tenslotte zet de VEB vraagtekens bij de hardheid van de geïndiceerde synergievoordelen. Het koppelen van Imtech (IM) aan de diverse activiteiten van Stork (van textiel processing tot aerospace) lijkt geen grote synergievoordelen met zich mee te brengen.

Op basis van het bovenstaande ziet de VEB de fusie van Internatio Müller en Stork niet als de meest voor de hand liggende strategische optie voor deze twee laaggewaardeerde Midkap-ondernemingen. Ten aanzien van het besluitvormingsproces verzoekt de VEB beide ondernemingen ervoor zorg te dragen dat aandeelhouders een open keuze voorgelegd krijgen.