Aantallen en statistieken WOL gedupeerden VEB

Bron: Vereniging van Effectenbezitters
Vereniging van Effectenbezitters

12 mei 2000 Aantallen en statistieken WOL gedupeerden VEB

De Vereniging van Effectenbezitters heeft een inventarisatie gemaakt van de aanmeldingen die zij heeft ontvangen in het kader van de aangekondigde juridische actie tegen World Online. Deze gedupeerde beleggers zullen op korte termijn een officieel deelnameformulier ontvangen.

7529 directe aanmeldingen, 4757 indirect

Op 11 mei jl. hadden zich 7529 gedupeerde beleggers direct bij de VEB aangemeld. Van dit aantal is 2052, ofwel 27,2 procent lid van de VEB. Bovendien heeft een aantal beleggers zich via de internet-site emissies.com gemeld. Van de 7132 beleggers die in dit verband een keuze hebben gemaakt hebben 4757 beleggers, ofwel 66,7 procent, aangegeven door de VEB te willen worden vertegenwoordigd. In totaal heeft de VEB dus 12286 aanmeldingen ontvangen, maar het is niet onwaarschijnlijk dat een aantal mensen zich zowel direct bij de VEB als indirect (via emissies.com- voorkeur VEB) heeft aangemeld. Na eliminatie van dubbeltellingen komt het totale aantal daarom waarschijnlijk lager uit.

Gemiddeld 258 aandelen per belegger

Ten aanzien van de gedupeerde beleggers die zich direct bij de VEB hebben aangemeld heeft de VEB het profiel van deze beleggers onderzocht. Het gemiddeld aantal aandelen World Online per belegger bedraagt 258. Uit tabel 2 blijkt dat 23,8 procent van de aanmelders tussen 100 en 250 aandelen heeft gekocht en dat (kolom 4) 53,3 procent minder dan 100 aandelen WOL heeft gekocht en 46,7 procent 100 aandelen of meer. Vijf procent heeft 1000 aandelen of meer gekocht. De overgrote meerderheid heeft de aandelen bij de introductie verkregen, maar vanwege het feit dat een deel van de aanmelders (e-mail en post) dit niet heeft aangegeven is geen exact percentage weer te geven. Een beperkt deel van de beleggers heeft na de introductie bijgekocht.

Indicatie schadebedrag: 204,5 miljoen

Ten aanzien van het totaal aantal aandelen kan slechts een schatting worden gegeven. De 7529 directe aanmelders hebben in totaal ruim 1,9 miljoen aandelen gekocht.

Uitgaand van een lager gemiddeld aantal gekochte aandelen bij de aanmelders via emissies.com (schatting 150) en een aanmelding door institutionele (en buitenlandse) partijen van 600.000 komt het totale aantal aandelen naar schatting uit op 3,25 miljoen. Op basis van de slotkoers van 11 mei jl. ( 14,50) hebben beleggers die bij de introductie hebben gekocht een schade geleden van 28,50 ( 62,81) per aandeel. Op grond daarvan kan de totale schade worden becijferd op 92,8 miljoen ofwel 204,5 miljoen. Uiteraard fluctueert deze schatting ten gevolge van fluctuaties van de beurskoers en neemt dit bedrag toe door een verdere toename van het aantal aanmeldingen.

Aanmelding voor de actie World Online vindt plaats via:
* internet-site: www.veb.net

* e-mail (info@veb.net)

* Effect inschrijfformulier

* telefoon 070-3130000

* telefax 070-3130099

(tevens hebben aanmeldingen plaatsgevonden via emissies.com).

Aanmelding is nog steeds mogelijk.

Bijlage bij persbericht VEB inzake aanmeldingen actie World Online

Tabel 1: Aanmeldingen VEB

rechtstreeks

via emissies.com *