FNV: 'Meeste fatale ongevallen in landbouw'

Datum nieuwsfeit: 01-06-2000
FNV

'Meeste fatale ongevallen in landbouw'
FNV Voorlichting - (publieksinfo@fnv.nl)

Elk jaar vinden wereldwijd zo'n 300.000 werknemers de dood bij een fataal bedrijfsongeval. Meer dan de helft daarvan gebeurt in de agrarische sector. Ongeveer 1,3 miljard mensen werken in de landbouw. Voor hen moeten er snel veiligheidsmaatregelen komen.

IVVV
Dat is een van de punten die de internationale vakbondskoepel IVVV naar voren brengt op de jaarvergadering van de ILO die op 30 mei in Genève is begonnen. Behalve de veiligheid van landarbeiders gaat het de komende weken onder meer om de schending van werknemers- en vakbondsrechten. Vooral Birma en Colombia spannen hierin de kroon.
Aids
Op 8 juni buigt de conferentie zich over het probleem van aids op de werkvloer. Het is de bedoeling dat de ILO een samenwerkingsverdrag tekent met UNAIDS van de Verenigde Naties. De ILO is de internationale arbeidsorganisatie van de Verenigde Naties. Ze bestaat uit vertegenwoordigers van regeringen, vakcentrales en werkgeversorganisaties uit 175 aangesloten landen. De jaarvergadering duurt van 30 mei tot 15 juni en wordt bijgewoond door zo'n 3.000 afgevaardigden. De belangrijkste stukken en verklaringen zijn ook te vinden op de www.ilo.org/public/english/standards/relm/ilc/ilc88/index.htm(ILO-site).
1 juni 2000