Expo 2000 - Leipzig presenteert vier unieke projecten

Datum nieuwsfeit: 01-06-2000

Expo 2000 - Leipzig presenteert vier unieke projecten

Onder het motto "Leipzig toont de verandering" presenteert de stad Leipzig zich in het kader van de wereldtentoonstelling EXPO 2000.

Aan de hand van vier unieke projecten wordt de maatschappelijk verandering zichtbaar gemaakt die sinds 1989 in Duitsland plaatsvindt. In Leipzig werd de aanzet gegeven tot de vredige revolutie van 1989. Daarom kan de bezoeker in geen andere stad de verandering zo diepgaand en echt beleven als in de EXPO-stad Leipzig.

Verzet en omwenteling, het omvormen van bruinkool-dagbouwgebieden in recreatiegebieden of het veranderen van een vervuild industriecentrum in een woongebied - met deze geplande projecten reageert Leipzig op wezenlijke vragen van de toekomst.

In Leipzig kunt u een bezoek brengen aan de legendarische Nikolaikerk, u kunt de gigantische graafmachines in het maanlandschap van é é n van de laatste dagbouwgebieden bekijken of per boot door het voormalige industriecentrum Plagwitz varen.

"Leipzig toont de verandering" - De projecten

1.) Keerpunt Leipzig - herfst '89 -
van omwenteling tot het leven van alledag

Met dit project legt Leipzig een verbinding met de gebeurtenissen van herfst '89. Op kleine schaal wordt de dynamiek van de verandering na de vredige revolutie zichtbaar gemaakt. In de Runden Ecke het voormalige stasigebouw, in de Nicolaikerk vanwaaruit de maandagdemonstraties plaatsvonden en andere locaties vinden presentaties en forumdiscussies plaats door inwoners en bestuurders van Leipzig. De evenementen in de stad: het straattheater, de muziekuitvoeringen, de grootbeeldprojecties, de kunstacties en de tentoonstellingen hebben betrekking op het keerpunt in '89 en de invloed van de Wende op het leven van alledag en van de toekomst.

2.) Plagwitz op weg naar de 21e eeuw

Een voorbeeld van duurzame stedenbouw

Het traditionele Plagwitz werd eind 19e eeuw als een complete industrie- en woonwijk gebouwd. Er ontstonden op een oppervlakte van 2 km² fabrieken, arbeiderswoningen, spoorwegen en kanalen. Na de Wende was Plagwitz een vervallen stadswijk met het hoogste aantal werkelozen. Intussen zijn de fabrieken gesaneerd en gerenoveerd tot nieuwe bedrijvenparken en technische innovatiecentra. Zo kregen de voormalige productiehallen een totaal nieuwe bestemming. De niet meer gebruikte spoorbanen werden omgebouwd tot wegen met groenvoorziening. De gerenoveerde kanalen van Plagwitz bieden een Venetiaans aanblik met gondels en groene oasen.

3.) ZFB Zentrum fû r Bucherhaltung GmbH

Een wereldwijd uniek bedrijf dat boeken redt van de vergankelijkheid.

Het ZFB Zentrum fû r Bucherhaltung is een zelfstandige bedrijf dat ontstaan is in 1989 op grond van jarenlange ervaringen op het gebied van boekrestauratie in de Duitse bibliotheek. Op basis van innovatieve en industriële concepten is het bedrijf in staat miljoenen boeken te redden.

4.) Landschapsgebruik - landschapsbeheer

Van contrast tot consensus

De bruinkool dagbouw ten zuiden van Leipzig heeft diepe wonden in het landschap geslagen. Op grond van een landschapsarchitectonisch concept wordt Leipzig omgeven door een groene gordel. Er ontstaat ten zuiden van Leipzig een uitgebreid merengebied: het Cospudenermeer met ruim 57 km2 wateroppervlakte, ingebed tussen steile oevers, duinen, weiden en bossen. De noordelijke oever van het Cospudenermeer is bestemd voor watersport-, strand- en horecabedrijven. Wie rust wil, kan de verscholen baaien opzoeken of genieten van de talrijke wandel- en fietsmogelijkheden in de natuur. In de zomer van 2000 ontsluit een veerpont het uitgestrekte gebied aan het Cospudenermeer. Tijdens de EXPO 2000 zijn er fietsroutes uitgezet en kunt u onder leiding van een gids wandelingen maken.

Enkele hoogtepunten zijn
:

Europa's grootste ballonvaartevenement: "Saxonia International Balloon-Fiesta" in het dagbouwgebied Espenhain van 26 -
30 juli 2000,
het lichtfeest op het Cospudenermeer op 1 juli 2000, het spektakel "Feuer, Wasser und Posaunen" van de theatergroep Titanick in augustus 2000.

Arrangementen "EXPO 2000 - Leipzig toont de verandering"

4-daagse reizen - juni - oktober 2000

Er worden van juli tot oktober 2000 speciale 4-daagse arrangementen "EXPO 2000 - Leipzig den Wandel zeigen" aangeboden. Prijzen vanaf
389,-- DM. Informatie en boeking: Leipzig Tourist Service e.V. Richard-Wagner-Strasse 1, D-04109 Leipzig,

tel.:+49-341-7104 260 of 265, fax:+49-341-7104 271.

Vertaling en bewerking: Hartcommunications,

PR voor Leipzig Tourist Service e.V.
Zwolsestraat 1-D
NL-2587 TX DEN HAAG,