Concours Hippique Eindhoven groter van opzet

Laatste Nieuws Vandaag: 10-05-2000

Concours Hippique Eindhoven groter van opzet
Paardensport bij de Karpendonkse Plas
Paardensport bij de Karpendonkse Plas. Al vele jaren is dat een vertrouwd beeld tijdens het Hemelvaartweekeinde, waar vier dagen het internationale concours hippique van Eindhoven wordt gehouden. Ditmaal nemen de paarden van donderdag 1 juni tot en met zondag 4 juni bezit van Eindhoven. De springruiters komen uit bijna alle landen van West-Europa voor de Philips Spring Derby, die op de zondagmiddag in aanwezigheid van vele duizenden toeschouwers wordt verreden. Als hoofdprijs zullen dit jaar de sleutels van een Audi worden overhandigd. Vorig jaar ging de zege in deze zware wedstrijd naar een Braziliaanse ruiter. Carlos Mota Ribas was met Mumu twee jaar geleden al de held van Eindhoven toen hij op spectaculaire wijze op de overwinning leek af te stevenen, maar door een valpartij strandde in het zicht van de haven. Vorig jaar deed de inmiddels door de Nederlandse firma Van Gansewinkel gesponsorde Braziliaan met succes een nieuwe poging en staat nu in de annalen van de zwaarste springwedstrijd van Nederland.

Vier dagen lang staat de springsport centraal tijdens het concours hippique. Maar ook de dressuur ontwikkelt zich steeds verder. De nationale startlijst kent beroemde namen als Anky van Grunsven en Coby van Baalen. Zij gaan eind september voor de medailles tijdens de Olympische Spelen van Sydney de concurrentieslag met aartsrivaal Duitsland aan.

Het concours van Eindhoven krijgt dit jaar qua accommodatie een aanmerkelijk grotere opzet, mede om het vele publiek dat jaarlijks naar de Karpendonkse Plas in goede banen te leiden en van een goede plaats aan de ring te verzekeren. Het programma biedt naast topsport nog tal van activiteiten, zoals de traditionele Pro Plan Jack Russell-races, dit jaar zelfs Europese kampioenschappen, aangespannen rubrieken, een koetsentocht door het centrum van Eindhoven, keuringen van meer dan 200 zware trekpaarden, een Lady's Day en - als oude traditie weer in ere hersteld - een rit voor oldtimers. Op zaterdag 3 juni om 11.00 uur vertrekken de prachtige auto's bij de Karpendonkse Hoeve.

De toegang tot het wedstrijdterrein is gratis.