Aladdin introduceert veilige USB authenticatie sleutel

ALADDIN INTRODUCEERT VEILIGE USB AUTHENTICATIE SLEUTEL

Aladdin Knowledge Systems (NASDAQ: ALDN), toonaangevend op het gebied van Internetcontent- en softwarebeveiliging introduceert een nieuw USB security token, genaamd eToken R2.

eToken R2 is het eerste op USB gebaseerde hardware product dat naast het versleutelen van informatie in staat is om zowel wachtwoorden als digitale sleutels en digitale certificaten voor authentificatie-oplossingen op te slaan. Deze functies kunnen worden gebruikt op Local Area Networks (LAN's) en op Virtual Private Networks (VPN's), maar ook bij eCommerce en mobiele computerfunctionaliteiten.

Om eToken R2 een optimale kwaliteit te geven verrichtte Aladdin tijdens de ontwikkeling ervan ruim anderhalf jaar research. Het resultaat is een USB-token met de afmetingen van een gewone huissleutel. De onderliggende technologie is gebaseerd op krachtige DESX symmetrische encryptie-algoritmes met 120-bits sleutels. De voorganger van de eToken R2, die Aladdin in januari 1999 op de markt bracht, maakte gebruik van MD5 hashing-algoritmes die inmiddels niet langer krachtig genoeg meer zijn om te beantwoorden aan de hedendaagse security-uitdagingen.

Met de eToken R2 heeft Aladdin tevens voorzien in een verbeterderde USB-connector. De behuizing van de elektronische sleutel bestaat uit een versterkte plastic laag die het product beschermt. Omdat de laag uit één stuk is vervaardigd kan de eigenaar direct zien als onbevoegden hebben geprobeerd de behuizing open te breken. De USB-functionaliteit van eToken R2 kan flinke besparingen opleveren ten opzichte van andere beveiligingssystemen. Zo brengen biometrische systemen en de bekende smartcard security-systemen dure implementatie- en installatiekosten met zich mee. Beveiliging op USB-basis is veel eenvoudiger te realiseren. Volgens de computerindustrie zijn momenteel meer dan 250 miljoen desktop en laptop-computers op de markt uitgerust met minimaal één USB-poort.

"eToken R2 is een ideale beveiligingsoplossing voor webgebaseerde eCommerce. Banken en digitale winkels willen een goed management kunnen voeren over wat klanten wel en niet mogen als zij de bedrijfswebsite bezoeken", zegt Peter van Ruiten, Benelux directeur van het Israëlische Aladdin Knowledge Systems. "Het gebruik van eToken R2, in combinatie met het daaraan gekoppelde gebruikerswachtwoord, is veel gemakkelijker te beheren en te beveiligen dan ouderwetse systemen die alleen maar uit een wachtwoord bestaan".

eToken R2 bevat geen ongebruikelijke protocollen. Het systeem maakt gebruik van bekende en geteste versleutelings-algoritmes. R2 kan daarom makkelijk worden geïntegreerd in beveiligingsoplossingen die momenteel andere authentificatie-methoden ondersteunen zoals die van smartcards. Het nieuwe Aladdin product maakt het mogelijk om individuele sleutels en digitale certificaten veilig op te slaan op de token. Hierdoor kan R2 uitstekend worden geïntegreerd met de bestaande 'public key-infrastructuren' (PKI's) van de belangrijkste PKI-aanbieders. Om die interoperabiliteit te onderstrepen is Aladdin betrokken bij het PKI-forum ( www.pkiforum.org) dat zich inzet voor de ontwikkeling en de acceptatie van USB-tokens vooor PKI-oplossingen.

"eToken R2 is ons eerste echte commerciële product binnen de belangrijke USB-token groep", zegt Yanki Margalit, CEO van Aladdin. "Onze organisatie heeft wereldwijd inmiddels duizenden evaluatietokens en Software Development Kits (SDK's) verspreid. Wij deden dit omdat we zo veel mogelijk feedback van onze gebruikers wilden terugkrijgen. Wij zijn erg blij met de grote hoeveelheid positieve reacties die we hebben ontvangen van die vrijwillige testgebruikers."

Het nieuwe Aladdin-product wordt geleverd met een zeer uitgebreide Software Development Kit. Applicatieontwikkelaars, systemintegrators en solution providers kunnen hun producten en projecten met deze SDK direct integreren in R2. Later dit jaar zal Aladdin extra functionaliteiten uitbrengen via zijn eToken Enterprise-product. Enterprise maakt gebruik van R2 voor onder andere 'secure mail', 'groupware password replacement', VPN-integratie en volledige integratie van de uitgebreide beveiligingsopties van Windows 2000. Enterprise wordt momenteel als betaversie getest in meer dan 20 landen.

Over Aladdin: Aladdin Knowledge Systems (NASDAQ/NMS: ALDN), gevestigd in Tel Aviv (Israel), houdt zich als internationaal marktleider op het gebied van Internet- en softwarebeveiliging bezig met oplossingen voor een veilig gebruik en distributie van digitale content; van applicatie-software tot Internetgebruik en -toegang. Aladdin's klanten zijn software-vendors en organisaties die hun medewerkers een veilige toegang tot het Internet willen geven inclusief bescherming van de eigen bedrijfsinformatie en
-productiviteit. Meer informatie is te vinden op Aladdin's website: www.eAladdin.com of via de Benelux-vestiging van Aladdin in IJsselstein.

Noot voor redacties