Europees Parlement streeft naar jaarlijkse Shoa-herdenking

Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap

Europees Parlement streeft naar jaarlijkse Shoa-herdenking

juni 2000

Meer dan 330 leden van het Europees Parlement hebben een verklaring ondertekend waarin wordt opgeroepen de Holocaust jaarlijks te herdenken. De verklaring is ingediend door het Belgische EP-lid Willy De Clerq. Het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap heeft via het European Jewish Congress, waarvan het NIK lid is, er toe bijgedragen dat de verklaring bekendheid kreeg en steun verwierf bij de leden van het Europees Parlement.
Met het initiatief wil het parlement de herinnering aan de Holocaust levend houden, zowel op het terrein van onderwijs als op het gebied van studie en onderzoek. De Holocaust vormt een fundamentele aantasting van een aantal diepe menselijke waarden en moet voor altijd in ons geheugen bewaard blijven, zo stelt de verklaring van EP-lid De Clercq en diens collegas.