Reuzenfeest in teken van 2000 jaar Maastricht

PERSBERICHT - 29 FEBRUARI 2000

Reuzenfeest in teken van 2000 jaar Maastricht

De Stichting Reuzengilde Gigantius Maastricht

De Stichting Reuzengilde Gigantius Maastricht organiseert op zaterdag 3 en zondag 4 juni a.s. het 6e Internationaal Historisch Reuzenfeest in Maastricht.

In het kader van het millennium is gekozen voor het thema: "Mie es 2000 jaor Mestreech". Vrij vertaald betekent dat : "Meer dan 2000 jaar historie van Maastricht".

Op 3 juni is er een Middeleeuwse Jaarmarkt op het Vrijthof en 4 juni is er een spectaculaire ommegang in het centrum van de stad.

Archiefbeeld van de reuzen-ommegang in Maastricht

Markante figuren en perioden uit de internationale geschiedenis van Maastricht zullen dit weekend herleven en de toeschouwers een verrassende kijk op het rijke verleden geven. Tal van reuzen-, muziek-, en toneelgroepen uit Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Engeland en Spanje zullen hiervan getuigen zijn.

College van Gedeputeerde Staten in Reuzenstoet

Het voltallig College van Gedeputeerde Staten zal op 4 juni deelnemen aan de historische ommegang in de oude binnenstad van Maastricht. De collegeleden gaan samen met hun partners gekleed in fraaie kostuums uit het begin van de 19e eeuw en vertolken de rol van het eerste provinciebestuur na de afscheiding van de Zuidelijke Nederlanden, zoals vastgelegd in het verdrag van London in 1839.

In dit verdrag werden de grenzen van België en Nederland definitief vastgelegd. Het is voor het eerst dat het voltallig College van Gedeputeerde Staten op deze manier acte de présence geeft.

35 hoogtepunten uit de rijke historie van Maastricht

In de historische ommegang worden in chronologische volgorde de ontwikkeling van de stad, tijden van oorlog, handel, industrie, religie, bestuur, onderwijs en volkscultuur in een spectaculaire wandelende theaterproductie voor het voetlicht gebracht.

Prominente inwoners van Maastricht kruipen in de huid van historische figuren samen met diverse muziek, zang, toneel en reuzengroepen. Meer dan 40 internationale reuzengezelschappen reizen af naar Maastricht. Uiteraard wordt ook de Blijde Incomste van Karel V, die op de kop af
450 jaar geleden zijn zoon Philips II als zijn troonopvolger kwam voorstellen, "gevierd".

Juist op dat moment voerde de bevolking van Maastricht een reus ten tonele als symbolisch protest van de Maastrichtse bevolking tegen het centralistische regime van Karel V. Dit historische feit vormt de basis van het in 1968 opgerichte Maastrichtse Reuzengilde Gigantius.

Middeleeuwse Jaarmarkt

Het sfeervolle Vrijthof is op 3 en 4 juni omgedoopt in een Middeleeuwse Jaarmarkt anno 1550. Bezoekers ontmoeten marskramers, `dieven', soldaten, circusartiesten, alchimisten, bedelaars, troubadours en straatartiesten. Daarnaast wordt een indruk gegeven van de grote diversiteit aan oude ambachten uit de betreffende periode. Voor de kinderen zijn er tal van verrassingen en doeactiviteiten. De binnenstad van Maastricht is op 12 verschillende locaties het toneel van een Middeleeuws Straattheaterfestival met een keur aan artiesten.

In deze schitterende entourage zullen de Middeleeuwse spijzen, de wijn en het gerstenat niet ontbreken. De zaterdag- en zondagavond wordt afgesloten met sfeervolle live-muziek en optredens van muziek- en dansgroepen van de buitenlandse gasten van het Reuzengilde.

Stevig fundament

Het Reuzenfeest heeft een stevig fundament verworven in de Maastrichtse samenleving. Dit blijkt uit de grote interesse van de Maastrichtse bevolking om mee te doen. Tijdens voorgaande edities heeft het Reuzengilde telkens meer dan 100.000 toeschouwers op de been gebracht.

Het programma:

3 juni:

13.00-17.00 uur: Straattheater in de Maastrichtse binnenstad 14.00-19.00 uur: Middeleeuwse Jaarmarkt op het Vrijthof 19.00-24.00 uur: muziek en theater op het Vrijthof

4 juni:

14.00 -17.30 uur: Historische Reuzenstoet "Mie es 2000 jaor Mestreech"
17.30 - 21.00 uur: muziek en theater op het Vrijthof

Het Reuzenfeest maakt deel uit van de "Mestreechter Millennium Toer"

Noot voor de redactie (

Noot voor redacties