Politiebericht Flevoland

Politiebericht Flevoland: Flevoland 03-06-2000 Dagelijkse persberichten
Stafdienst Communicatie.06-5140 1952

Overval op tankstation
EMMELOORD Een onbekende man heeft gisteren aan het begin van de avond de kassier van het tankstation aan de Marknesserweg onder bedreiging gedwongen geld uit de kassa af te geven. De overvaller, die een bromfietshelm droeg, dreigde met een voorwerp in zijn jaszak, mogelijk een vuurwapen. Een aanwezige klant werd gedwongen in de kassaruimte op de grond te gaan zitten. Nadat de overvaller geld en sigaretten was overhandigd, reed de man op een bromscooter weg in de richting van Emmeloord. Niemand raakte gewond. De gewaarschuwde politie heeft de omgeving afgezocht (zonder resultaat), getuigen gehoord en een sporenonderzoek ingesteld. Mensen met informatie die het politie-onderzoek kan helpen, wordt verzocht contact op te nemen met de politie in Emmeloord.

Tuinkabouters vernield
DRONTEN Tijdens een surveillance, afgelopen nacht, zagen politie-agenten op de rijbaan van de Rivierendreef een groepje jongens lopen, die iets weggooiden. Het weggegooide voorwerp bleek een tuinkabouter te zijn en toen geen van de jongens daar iets van zei te weten, zijn ze allen overgebracht naar het politiebureau. Daar bekenden 2 van hen in het totaal 2 tuinkabouters uit tuinen te hebben gestolen. De andere kabouter was al eerder kapot gegooid. De 2 jongens (beiden 13 uit Dronten) zijn na verhoor thuis afgeleverd. Er wordt proces-verbaal opgemaakt.

Rijden onder invloed
LELYSTAD Afgelopen nacht heeft de politie in Lelystad 2 automobilisten aangehouden die onder invloed achter het stuur zaten. Op de Houtribdreef werd een bestuurder aangehouden die op het bureau 485 ug/l (1,1 promille) blies. De man (21 uit Hoorn) bleek tevens geen rijbewijs te hebben. Hij is met een bekeuring, een transactieaanbod van 900 gulden en een rijverbod van 5 uren heengezonden. De bestuurder (24 uit Lelystad) die op de Larserdreef gecontroleerd werd nadat agenten hem slingerend zagen rijden, blies 410 ug/l (ruim 0,9 promille). Hij is met een transactieaanbod van 700 gulden en een rijverbod van 3 uren heengezonden.

ALMERE Een 41-jarige automobiliste uit Almere die afgelopen nacht op de Schoolstraat van agenten een stopteken kreeg omdat één van de achterlichten van haar auto het niet deed, rook naar alcohol en blies op het politiebureau 320 ug/l (0,7 promille). Zij is met een rijverbod van 2 uren en een transactieaanbod van 390 gulden heengezonden.

Autobranden
LELYSTAD In de Kempenaar is afgelopen nacht een auto volledig uitgebrand en een in de buurt staande auto beschadigd. Door kortsluiting is de brandende auto tegen een woning aangereden, echter zonder dat dat zichtbare schade heeft opgeleverd. De politie heeft zonder succes geprobeerd de tweede auto te verplaatsen, waardoor ook deze door het vuur beschadigd raakte. Omdat in de buurt van de auto een jerrycan werd aangetroffen, houdt de politie sterk rekening met brandstichting. De brandweer heeft het vuur geblust en beide auto's zijn afgesleept.

ALMERE Op het Achterom is afgelopen nacht een auto uitgebrand waarbij eveneens schade is ontstaan aan 2 auto's die in de buurt van de brandende auto stonden. Van het bedrijfspand waar de brandende auto tegenaan was gereden sprong een raam, waardoor het pand aan de binnenkant rookschade op liep. De brandweer heeft het vuur, dat volgens een getuige in het dak was begonnen (oorzaak dus vermoedelijk kortsluiting), geblust.

Overval op geldloper
ALMERE Een medewerker van een bedrijf die gisteren aan het eind van de middag bij het postkantoor in de supermarkt aan het Botplein de dagopbrengst wilde storten, is door 2 onbekende mannen van het geld dat hij bij zich had beroofd. Eén van de daders bedreigde de geldloper met een voorwerp dat op een vuurwapen leek, terwijl de man naar de supermarkt liep. Nadat het slachtoffer het geld (een aanzienlijk bedrag) had afgestaan, gingen de verdachten er op een bromscooter vandoor. Niemand raakte gewond. Een zoektocht in de omgeving heeft geen resultaat opgeleverd. De politie stelt een onderzoek in en vraagt getuigen contact met haar op te nemen.

Aanhoudingen na zwartrijden
ALMERE Op het station van Almere Buiten zijn gisteravond 2 jongens (15 en 16 uit Almere) aangehouden omdat ze geen treinkaartje hadden en zich niet konden legitimeren. Bij fouillering werden op beide jongens messen aangetroffen, die in beslag zijn genomen. Na verhoor op het politiebureau zijn de twee overgedragen aan hun ouders. Tegen hen wordt proces-verbaal opgemaakt.

Aanhouding na belediging
ALMERE Nadat de politie afgelopen nacht reageerde op de melding van een man dat hij op het Noordeinde werd lastig gevallen door een groep jongeren, heeft de politie de verzamelde jongeren verzocht zich te verwijderen. Een 17-jarige Almeerder weigerde dat en bedreigde vervolgens een politieman. Hij is daarop aangehouden, waarbij hij zich verzette, en geboeid overgebracht naar het politiebureau. De jongeren die hierbij opnieuw te hoop liepen, verspreiden zich nadat een politiehond werd ingezet. De verdachte is voor nader onderzoek ingesloten.