Vakanties veel goedkoper tijdens Euro 2000

Datum nieuwsfeit: 03-06-2000

BERICHT - 03 JUNI 2000

Patricia Egelie (TUI): "Verkoop loopt heel goed"

Vakanties veel goedkoper door Euro 2000

Vakantiegangers die niets om voetbal geven, kunnen tijdens EURO 2000 met flinke kortingen op reis. De hele maand juni stunten reisbureaus met hun prijzen, omdat zij bang zijn dat zij de reizen niet volgeboekt krijgen. Het voordeel kan oplopen tot bijna vijftig procent. Dat melden zowel de regionale dagbladen van de GPD als het Algemeen Dagblad.

Twee jaar geleden tijdens het WK werd de reisbranche ineens geconfronteerd met flink teruglopende cijfers. "Het was een ramp voor de hotels en touroperators", zegt Patricia Egelie van de Travelunie, waarbij Holland International, Arke en Fit Vakanties zijn aangesloten

Minder ingekocht
"Omdat we deze taferelen dit jaar willen voorkomen, hebben we minder ingekocht. Daarnaast geven alle hotels en reisagenten tien procent korting. Ze willen hun accommodaties toch vol hebben."
Bij NBBS Reizen loopt de korting nog veel hoger op. Een reis naar Kreta die normaal 970 gulden kost, gaat nu weg voor 495 gulden. "Juni is altijd al een slappe maand, maar dit jaar is het door het EK nog veel erger", verzucht manager Michel Zwagerman. "Daarom stunten we maar met de prijzen." Ook Hotelplan biedt meer last-minute-reizen aan. "Die zijn gemiddeld zo'n twee- tot driehonderd gulden goedkoper", weet woordvoerder Jan Kloosterziel.

Veel belangstelling
Reizigers maken gretig gebruik van de kortingen. Bij Travelunie lopen de goedkope reizen 'heel goed.'"Mensen willen best in die periode op vakantie", zegt Egelie. "En voor voetbalfans die het EK echt niet willen missen hebben we op de vakantiebestemmingen maatregelen getroffen. Zo heeft iedere hotelkamer een televisie en is er in de buurt van het hotel vaak een groot beeldscherm. Ook worden er oranjepakketten uitgedeeld en krijgen de toeristen ter plaatse oranje drankjes en hapjes."

NBBS biedt haar klanten geen 'oranjeservice'. "Er zijn veel mensen die juist in die tijd op vakantie gaan om de voetbalgekte te ontvluchten", zegt Zwagerman. "Zij zitten dan niet op oranjepakketten te wachten." Voor de echte voetbalfans is er volgens de woordvoerder nog genoeg te doen in het buitenland. "In heel Europa zal het toernooi op televisie te zien zijn. En een kroeg met een tv is heel snel gevonden", aldus het verhaal in de dagbladen van de GPD.