Europees Kampioenschap Olieworstelen in Amsterdam

Datum nieuwsfeit: 04-06-2000
Zondag: EK olieworstelen Amsterdam

AMSTERDAM - Het belooft de match van de eeuw te worden. Er worden ruim 10.000 toeschouwers verwacht. Waarmee het Europees kampioenschap olieworstelen dat zondag 4 juni 2000 voor de vierde keer in Amsterdam wordt gehouden kan worden bijgeschreven als best bezochte worstelwedstrijd aller tijden in West-Europa, inclusief alle Olympische Spelen. Dit wat het aantal bezoekers betreft.
Olieworstelen is de populairste Turkse volkssport en wordt al meer dan zeshonderd jaar beoefend. In Turkije zijn succesvolle olieworstelaars echte helden. Ahmet Tasci, de man die 9 keer kampioen werd, wordt op handen worden gedragen door het publiek. Deze 'most macho of all sports' is enorm populair aan het worden in Europa, en dit niet niet alleen onder migranten. Voor de wedstrijd smeren de deelnemers - in leren broeken, met ontblote bovenlijven - hun lichaam in met olijfolie, zodat de tegenstander geen grip heeft op de huid. Winnaar is degene die zijn tegenstander optilt tot heuphoogte en vervolgens drie stappen weet te zetten, of die erin slaagt de ander op de grond te krijgen, met 'zijn navel naar de hemel gericht'. Vorig jaar kwamen er zevenduizend toeschouwers naar de wedstrijden. De Turkse media schijven al weken over de 'millennium-match' van Amsterdam a.s. zondag. Naast Tasci en Elbeye is ook vice-wereldkampioen Kenan Simsek van de partij. Vorig jaar onttroonde hij op spectaculaire wijze de regerend wereldkampioen in Amsterdam. De liefhebbers van het olieworstelen zal het duizelen bij het horen van de namen van al de Turkse helden (baspehlivan) die zich hebben ingeschreven voor de Amsterdam Kirkpinar van a.s. zondag. Servet Yildiz (ex-vice wereldkampioen), Hasan Gundogdu, Servet Yildiz, Durmus Durmus, Sukru Kazan, Savas Yildirim, Yasar Kale, Kadir Yilmaz Birlik, Selahattin Kangal, Mehmet Yilmaz, Faik Ünlü, Ali Turgut, Hamza Dalkin, Savas Bas, Tahir Boruncu en Mehmet Selvi komen uit Turkije over om in Amsterdam hun kans te grijpen. Extra belangstelling gaat dit jaar uit naar de Nederlandse deelnemers.
Deze zijn, als ze bij de eerste drie eindigen in de verschillende categorieën, uitgenodigd door het gemeenstebestuur van Karamursel (Turkije) om daar medio juni deel te nemen aan de kampioenschappen in deze geboorteplaats van de schrier legendarische worstelaar Ahmet Tasci. Tasci zal zelf zondag voor het eerst in Amsterdam in het veld te treden. Tijdens de wedstrijd zal voor het eerst een optreden van de originele Mehter, de ´moeder´ en oervorm van elk fanfare-orkest en militaire kapel optreden.
Omdat ook u u aandacht aan dit succesvolste allochtoonse sportevenement van Europa besteed, bent u hartelijk welkom a.s. zondag 4 juni 2000. Het evenement heeft plaats op het terrein van voetbalclub Türkiyemspor op sportpark Spieringhorn aan de Seineweg te Amsterdam. Aanvang 12.00 uur. Meer info over deze unieke sport is te vinden op surf.to/mokum

Met vriendelijke groet,
Mohamed el-Fers