Bondsraad KNSB: nooit meer computer in kampioenschap schaken

Datum nieuwsfeit: 04-06-2000
Koninklijke Nederlandse Schaakbond

Bondsraad: Nooit meer een computer op het NK

door Minze bij de Weg

De bondsraad van de KNSB heeft zaterdag 3 juni duidelijk gemaakt dat ze nooit meer een computerprogramma in het Nederlands kampioenschap schaken wil zien. Tien woordvoerders van regionale en bijzondere bonden kwamen aan het woord en alle tien maakten ze duidelijk: dit was eens maar nooit weer.

De deelname van Fritz aan het NK schaken heeft heel wat emoties losgemaakt. Wie daarom verwachtte dat de discussie in de bondsraad vinnig zou worden, kwam bedrogen uit. Het KNSB-bestuur nam bij voorbaat de angel uit de discussie getrokken, door nog eens te herhalen dat het hier om een eenmalig experiment ging. Dat overigens, zeiden zowel voorzitter Herman Hamers als bestuurslid topschaak Sytze Faber, buitengewoon veel publiciteit had opgeleverd. "In hoeverre was dit publiciteit die bijdroeg aan het imago van de schaakbond", vroeg de Noord-Hollandse afgevaardigde Gerrit Valk zich echter af. Hamers zag dat toch iets genuanceerder. "De hele negatieve reacties kwamen van binnen de schaakwereld en hebben ons verrast. Als we dat geweten zouden hebben, hadden we daar zeker rekening mee gehouden. Ik heb niet het idee dat de publiciteit buiten de schaakwereld negatief is geweest." Toen het bestuur nogmaals bevestigde dat het niet de bedoeling is om in de komende periode een computerprogramma aan een NK of een andere wedstrijd van de KNSB te laten deelnemen, was de bondsraad tevreden gesteld. Het verzoek van de actiegroep Schaakprotest om het toernooi ongeldig te verklaren, kreeg geen steun. Nogmaals Valk: "Maar het zou wel veel publiciteit opleveren."

Er werd ook uitvoerig gediscussieerd over de positie van Paul van der Sterren, die zoals bekend geweigerd had om tegen de computer te spelen. Velen wezen op het computerschaakreglement van de KNSB, waarin uitdrukkelijk staat dat niemand gedwongen kan worden om tegen een computer te spelen. Stond Van der Sterren reglementair niet in zijn recht en heeft hij niet recht op compensatie? Faber zegde toe met Van der Sterren te gaan praten om te kijken of hij op de een of andere wijze gecompenseerd zou kunnen en willen worden.