Trimbos-instituut: Logeeropvang geeft ouders even rust

Datum nieuwsfeit: 05-06-2000

Persbericht Trimbos-instituut

Logeeropvang geeft ouders even rust

Utrecht, 5 juni 2000. Logeeropvang voor kinderen met een chronische psychiatrische stoornis is een bittere noodzaak. Ouders van deze kinderen blijken vaak overbelast te zijn. Zij vinden logeeropvang noodzakelijk om een kind met ADHD en/of autisme thuis te kunnen blijven opvoeden. Als reden voor het gebruik van het logeerhuis noemen zij vooral 'rust, ontspanning, en op adem komen'. Ook het ministerie van VWS ziet de noodzaak daarvan in, zoals blijkt uit de vijf miljoen gulden die minister Borst eind 1999 beschikbaar heeft gesteld voor uitbreiding van de logeervoorzieningen.

Onderzoek

In het najaar van 1999 heeft het Trimbos-instituut in opdracht van het ministerie van VWS onderzoek gedaan naar de logeeropvang van het RMPI (Rotterdams Medisch Pedagogisch Instituut) in Barendrecht en het dr. Leo Kannerhuis in Oosterbeek. Deze instellingen hebben logeergroepen voor kinderen met ADHD, autisme en aanverwante stoornissen. De kinderen kunnen daar maximaal éénmaal in de maand logeren, en ook af en toe tijdens vakanties.

De meeste kinderen bevalt het goed in het logeerhuis. Zij vinden het vooral leuk dat er veel activiteiten en uitstapjes worden georganiseerd. Voor de meesten staat het logeren in het teken van ontspanning, zoals de bedoeling is van de logeeropvang. De ervaring van de begeleiders van de logeerhuizen is wel dat het soms moeilijk kan zijn om het voor alle kinderen in de logeergroep leuk te houden.

Voor de meeste ouders is de logeeropvang een belangrijke vluchtheuvel om zelf weer even wat op adem te komen. Zij hebben daardoor even tijd voor zichzelf. De meeste ouders ervaren de logeeropvang dan ook als steunend en ontlastend. Het is een opluchting voor hen. Daarnaast vinden zij dat de logeeropvang ten goede komt aan de gezinsrelaties; zij kunnen daardoor meer tijd besteden aan andere kinderen in het gezin.

Uit het onderzoek is verder naar voren gekomen dat ook de broers/zussen van een kind met ADHD of autisme baat hebben bij de logeeropvang. Het is rustiger thuis, zij krijgen meer aandacht en doen meer leuke dingen als hun broer of zus naar het logeerhuis is.

Op basis van de resultaten zijn aanbevelingen geformuleerd voor het opzetten van nieuwe logeerhuizen. De aanbevelingen hebben betrekking op inhoudelijke zaken zoals de werkwijze en groepssamenstelling. Ook worden adviezen gegeven over de huisvesting en personele bezetting. De aanbevelingen zijn te lezen in het onderzoeksrapport Logeeropvang: het dr. Leo Kannerhuis en het RMPI geëvalueerd, geschreven door Heleen Stam en Paula van Lammeren.

_____

Voor nadere informatie: Henk Maurits, voorlichter Trimbos-instituut, telefoon: 030 - 297 11 00.

Bezoekadres: Da Costakade 45, Utrecht.
Postadres: Postbus 725, 3500 AS Utrecht.
Telefoon (030) 297 11 00
Fax: (030) 297 11 11