Chantal Spieard winnares Berenschot Fotografieprijs 2000

Datum nieuwsfeit: 05-06-2000
Berenschot

Winnares Berenschot Fotografieprijs 2000

De Berenschot Fotografieprijs 2000 is gewonnen door de jonge fotografe Chantal Spieard (26). Zij was een van de drie genomineerden die in januari in de voorronde uit de circa zeventig inzendingen waren geselecteerd.

Naar het oordeel van de professionele jury, bestaande uit Frits Gierstberg (voorzitter), Corinne Noordenbos en Adi Martis, had zij de meest overtuigende uitwerking gegeven aan het thema "De mens en zijn werkplek".

De genomineerden Chantal Spieard, Andrea Stultiëns en Jogé Klein Entink kregen als opdracht om in een periode van drie maanden een serie foto's te maken over het thema "De mens en zijn werkplek". De keuze voor dit thema was ingegeven door de verhuizing van Berenschot naar een nieuwe locatie aan het eind van dit jaar. Bovendien raakt dit onderwerp aan een actuele maatschappelijke discussie over de plaats van de werkplek en de scheiding tussen werk en privé. De winnares geeft aan het thema een, zoals in het juryrapport staat vermeld, "opmerkelijke invulling en geïnspireerde uitwerking".

Onder de titel "Familiezaken - het huis is een plek waar hard gewerkt wordt" maakt zij de hectische, maar ook de meer intieme kanten van het gezinsleven zichtbaar, terwijl de ouders bij tijd en wijle als de betrokken "manager" op een voor iedereen herkenbare werkplek in beeld komen.

Andrea Stultiëns heeft het thema vertaald naar "mannenwerk" en situaties gefotografeerd van mannen in hun werksituatie.

Jogé Klein Entink heeft drie verschillende series gemaakt. In een daarvan gaat zij ook in op het thuiswerken en heeft zij een aantal foto's gemaakt waarop verschillende vormen van werk door elkaar lopen en waarop, hoewel er geen mensen zichtbaar zijn, toch het menselijke aspect aanwezig is.

De Berenschot Fotografieprijs, die dit jaar voor de tweede keer wordt uitgereikt, bestaat uit een bedrag van f 15.000,-- te besteden aan professionele doeleinden. De prijs is bedoeld als stimulans voor jonge professionele fotografen tot 28 jaar en wordt om de twee jaar toegekend.

De Berenschot Fotografieprijs 2000 zal aan het eind van het jaar worden uitgereikt ter gelegenheid van de opening van het nieuwe kantoor van Berenschot aan het Europaplein te Utrecht. Een selectie uit het werk van de winnares en de andere genomineerden zal daar tentoongesteld worden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: mevrouw H.M. van Nispen/mevrouw A.L. Teekamp
Berenschot Groep B.V.
Bernadottelaan 13