Vluchtelingenorganisaties tegen verscherping beleid

Datum nieuwsfeit: 05-06-2000

Amsterdam 5-6-2000

GEEN VERSCHERPING VREEMDELINGENBELEID

De toonaangevende vluchtelingen- en migrantenorganisaties hebben zich zaterdag jongstleden, op de manifestatie: Geen Verscherping Vreemdelingenbeleid in Den Haag, uitgesproken tegen de nieuwe vreemdelingenwet. In krachtige bewoordingen lieten de directeuren van Vereniging Vluchtelingenwerk Nederland (VVN), Vluchtelingen Organisaties Nederland (VON) en Federatie van Democratische Arbeidersverenigingen in Nederland (DIDF) zich uit over de verscherping van het vreemdelingenbeleid.

Op initiatief van het ASKV/Steunpunt Vluchtelingen is er een samenwerkingsverband tot stand gebracht tussen de verschillende vluchtelingen- en migrantenorganisaties, om een signaal van afkeuring over het voorstel van de nieuwe vreemdelingenwet kenbaar te maken. Deze organisaties hebben gemeenschappelijk dat zij dagelijks in contact komen met, en hulp bieden aan de in de wet genoemde groepen. Zij zien dat het huidige vreemdelingenbeleid al veel mensen buiten spel zet. Schrijnende en onvoorstelbare situaties. Ròcksichtslos worden mensen in erbarmelijke omstandigheden door de overheid aan hun lot overgelaten. Particuliere hulpinstanties die niet kunnen leven met het feit dat mensen zo behandeld worden kunnen de plooien glad strijken. Het vooruitzicht is dat zij voor dit werk strafbaar gesteld kunnen worden.

Eduard Nazarski (VVN) gaf een terugblik over hoe de politiek zich het laatste decennium opstelde inzake vluchtelingenbeleid en kwam tot de conclusie dat er alleen maar luchtkastelen gebouwd zijn. De procedures zouden korter en beter worden. Dit is echter nooit bewerkstelligd. Garanties dat het met de nieuwe wet anders zal worden, zijn er niet. Hij benadrukte het belang om gezamenlijk een protest te laten horen en hoopte dat de tweede kamerleden lessen trekken uit het verleden en zorgen voor garanties voor uitvoerbaar beleid.

Fatma Ozgümüs (VON) klaagde de overheid aan: Op dit moment vieren we vijftig jaar Rechten van de Mens maar waarom eigenlijk? De rechten van vluchtelingen worden steeds verder ingeperkt. Zelfs het recht om zich vluchteling te noemen bestaat niet meer in de nieuwe vreemdelingenwet.

Nuri Karabulut (DIDF) gaf aan wat welke verslechtering de wet voor de gevestigde migranten in petto heeft. Veertig jaar na dato worden deze mensen nog steeds behandeld met apparte wetten en regels. De nieuwe vreemdelingenwet zal dit verergeren. Strengere eisen voor gezinshereniging, meer toezicht door politie en verruiming van de mogelijkheid verblijfsvergunningen in te trekken zijn hier voorbeelden van. Het maken van sociaaljuridisch onderscheid tussen mensen die in het zelfde land wonen, dezelfde werkzaamheden verrichten dat is de essentie van het gevoerde vreemdelingenbeleid en van de nieuwe vreemdelingenwet. Het wegwerken van deze ongelijkheden is met een gezamelijke strijd van allochtonen en autochtonen mogelijk. Laten we ons hiervoor sterk maken.

Uit de advocatuur sprak Mr. Drs. P. Bogears, een zeer bevlogen vreemdelingenadvocaat. Hij stelde de zaak op scherp in zijn toespraak waar het begrip "toename van ellende" centraal stond. "Asielzoekenden in Nederland komen er al spoedig achter, dat zij niet die veiligheid krijgen waarop zij hoopten, maar terecht komen in een poel van ellende". Psychiaters spreken over "justitiogene zieken", veroorzaakt door het Ministerie van Justitie, doordat de voortdurende onzekerheid over iemands verblijfstatus mensen gek maakt.

Hans Visser, dominee van de Pauluskerk te Rotterdam hield een krachtig pleidooi. Hij stelde de Nederlandse mentaliteit aan de orde. In de linkerhand de Bijbel waarmee we ons op de borst kloppen in zaken als tolerantie, barmhartigheid en solidariteit en in de rechterhand het kasboek met wat kost het ons!

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
ASKV/Steunpunt Vluchtelingen

Bas Baltus & Alice Beldman

Tel 020 6272408 020 4205670 06 16314311 fax 020 4203208 www.huizen.dds.nl/~askvsv/vreemdemo.html