Meer CAO-afspraken over kinderopvang en verlof

Datum nieuwsfeit: 05-06-2000
FNV

Meer CAO-afspraken over kinderopvang en verlof
FNV Voorlichting - (publieksinfo@fnv.nl)

Afspraken over kinderopvang en zorgverlof scoren hoog in de CAO-afspraken van dit jaar. Goed voorbeeld is het opvallende resultaat bij DSM, waar werknemers een half jaar hun loopbaan kunnen onderbreken. Ook flexibele arbeidstijden en een vierdaagse werkweek voor ouderen komen in veel CAO's voor. Dat maakte de grootste vakcentrale op 30 mei bekend op basis van 22 van de 49 afgesloten coördinatie-CAO's.

Scholing
Scholing en employability (loopbaanbeleid) zijn in eenderde van de CAO's terug te vinden. Er zijn dit jaar minder afspraken over werkdruk gemaakt. In veel bedrijfstakken wordt nog gewacht op de resultaten van onderzoek. Verder zijn in diverse sectoren convenanten afgesloten over problemen met arbeidsomstandigheden..
Loon
In ruim de helft van de tot nu toe afgesloten principeakkoorden is een loonsverhoging tussen de 3,5 en de ingezette 4 procent overeengekomen. Prestatiebeloning kreeg dit seizoen veel aandacht, vooral door de spanningen bij AKZO en Philips. Tot nog toe is echter alleen in de suiker- en chocoladeverwerkende industrie een milde vorm van prestatiebeloning ingevoerd. Bij AKZO gaat een werkgroep de mogelijkheden onderzoeken. Bij Philips komt er een loonsverhoging voor iedereen, met uitzondering van werknemers die niet goed functioneren.