Politiebericht Groningen

Dagelijkse berichten Regio en Stad

Maandag 5 juni 2000

Ter Apel: banden lek gestoken
In Ter Apel kreeg de politie zondagochtend meldingen dat in de Domus Lucisstraat en de Vijverstraat aan tuinhekjes vernielingen waren gepleegd en dat bij tenminste drie auto banden waren lek geprikt. De politie neemt de zaak in onderzoek.

Zuurdijk: fietser geschept
Een 17-jarige fietser uit Houwerzijl stak zondagavond het Vlakkeriet in Zuurdijk over. Hij werd daarbij geschept door een 68-jarige automobilist uit Ulrum. De fietser kwam via de auto op het wegdek terecht en is met hoofd- en beenletsel naar het ziekenhuis gebracht.
Usquert: tractor in de brand
Achter een boerderij aan de Middendijk in Usquert vloog zondagmiddag een tractor in de brand. De gewaarschuwde brandweer kon het voertuig vlot blussen. De trekker is geheel uitgebrand en een naastgelegen schuur liep brandschade op. Vermoedelijk is kortsluiting de oorzaak van de brand.

Appingedam: jongetje gebeten door hond
In de Klaprooslaan in Appingedam is zondagmiddag een 8-jarige jongen uit Appingedam gebeten door een hond. De jongen moest naar het ziekenhuis voor behandeling van de verwondingen. Over de hond kwamen meerdere klachten uit de buurt. De politie treedt in overleg wat er aan de bijtende hand gedaan kan worden. De eigenaresse van de viervoeter is bekend.

Stadskanaal: alcoholcontrole
Op de Buinerweg in Stadskanaal is zondagnacht een 31-jarige automobilist uit Musselkanaal gecontroleerd op het rijden onder invloed. Hij blies 1.05 promille en kreeg een dagvaarding mee.
Scheemda: jongetje geraakt door auto
Op de kruising Buiten Eexterweg / Verbindingsweg in Scheemda verleende een 9-jarig fietsend jongetje geen voorrang aan een 42-jarige automobilist uit Scheemda. Het jongetje werd geraakt door de voorzijde van de auto en kwam op de auto terecht. Hij is met een hoofdwond naar het ziekenhuis gebracht.

Musselkanaal: jeugd rijdt met heftruck
Vier jongens in de leeftijd van 11 tot 15 jaar werden zondagmiddag betrapt bij een bedrijf aan de Nijverheidslaan in Musselkanaal toen zij met een heftruck aan het rijden waren. De jongens probeerden zich uit de voeten te maken voor de politie maar konden toch in de kraag gevat worden. Op het bureau werden zij verhoord en zullen voor een HALT afdoening worden voorgedragen.

Bourtange: dronken rijder maakt brokken
Een 22-jarige automobilist uit Bourtange raakte zondagavond met zijn auto van de rijbaan van De Meijen in Bourtange af. Via een boom kwam hij in het aardappelveld terecht. Door de politie werd hij opgespoord bij een huisarts waar hij zich voor een hoofdwond liet behandelen. Bij de blaastest bleek dat de man een promillage had van 0.9. Met een proces-verbaal op zak kon de man het bureau verlaten
Winschoten: Huisvredebreuk
In een woning aan de K. Doormanlaan in Winschoten heeft de politie vannacht een 27-jarige man uit die plaats aangehouden. De bevond zich in de woning van zijn ex-vrouw en weigerde het pand te verlaten. De vrouw belde de politie, maar ook op vordering in het bijzijn van de agenten ging de man niet weg. Hij is daarop aangehouden voor huisvredebreuk. De man is meegenomen naar het politiebureau en ingesloten voor verhoor.

Finsterwolde: Vreemdeling aangehouden
Na een telefonische melding trof de politie gisteravond op de Klinkerweg in Finsterwolde een onbeheerde auto met een Duits kenteken aan. De wagen stond dwars op de rijbaan en versperde daardoor de gehele weg. Op het moment dat een bergingsbedrijf de wagen wilde wegslepen meldden zich een man en een vrouw bij de agenten. De vrouw, 35 jaar en afkomstig uit het Duitse Moormerland, bleek de eigenaresse van de wagen te zijn. Zij had de auto, samen met haar 18-jarige vriend uit het Westoverledingen, ook in Duitsland, achter gelaten omdat de benzine op was. De vriend, vermoedelijk een Noord Afrikaan bleek niet in het bezit te zijn van identiteits- en/of verblijfspapieren. De man is daarom aangehouden en overgedragen aan de Vreemdelingenpolitie. Hij is ingesloten voor nader onderzoek en ter vaststelling van zijn identiteit en nationaliteit. De auto is op een parkeerplaats geduwd.
Stad en Haren

Inbraak in winkel
Bij een kledingzaak aan de Rijksstraatweg werd in de nacht van zaterdag op zondag ingebroken. De daders gooiden met een straatklinker een ruit van de winkel in. Uit de zaak werden enkele tientallen truien weggenomen. De schade is aanzienlijk.

Teveel gedronken
Afgelopen nacht werden op diverse plaatsen in Groningen en Haren enkele bestuurders aangehouden voor het rijden onder invloed van alcohol. Op de Weg der Verenigde Naties werd een 64-jarige stadjer bekeurd met een promillage van ruim 1.5 promille. Zijn rijbewijs werd ingenomen. Ook op de Rijksstraatweg in Haren kregen twee bestuurders een proces verbaal, terwijl op het Hereplein een stadjer werd bekeurd. Op het Zuiderdiep kregen een 22-jarige en 19-jarige stadjer een proces verbaal voor het rijden onder invloed. Agenten hadden eerst de ene man zien rijden en nadat ze de auto even uit het oog waren verloren bestuurder de tweede verdachte de auto. Beiden moesten blazen en bleken 0.5 en 1.5 promille in hun bloed te hebben.
Ongeval met bromfiets
Op de Eikenlaan kwam een 18-jarige stadjer met zijn bromfiets door onbekende oorzaak ten val. Door deze val raakten hij en zijn 17-jarige passagier gewond. Beiden moesten voor onderzoek naar een ziekenhuis. Vermoedelijk is de bestuurder met zijn bromfiets tegen de trottoirband gebotst.

Botsing met taxi
Op de kruising Speenkruidstraat en Stadsweg werd een 21-jarige bromfietser uit de stad zondagavond aangereden door een 19-jarifge taxichauffeur. De taxi bestuurder verleende geen voorrang aan de bromfietser. De bestuurder werd door het ongeval tegen een boom geslingerd Hij moest met heupletsel naar een ziekenhuis worden gebracht, waar hij werd opgenomen.

Afdeling Communicatie: 0 50 - 5 995 010