NEN publiceert nieuwe en NL-talige versie EN 71-1

Datum nieuwsfeit: 05-06-2000

NEN publiceert nieuwe en NL-talige versie EN 71-1
Oude versie Europese speelgoednorm
volgend jaar niet meer geldig

Delft * Eén van de belangrijkste Europese speelgoednormen, de EN 71-1, heeft een behoorlijke gedaantewisseling ondergaan: de oude versie uit 1988 is herzien en zowel in het Engels als in het Nederlands bij het Nederlands Normalisatie-instituut verkrijgbaar. De herziene norm bevat een groot aantal nieuwe voorschriften die te maken hebben met de veiligheid van speelgoed. De oude norm uit '88 vervalt vanaf 31 januari 2001.

Speelgoednormen helpen speelgoedproducenten om op een relatief eenvoudige manier aan het Warenwetbesluit Speelgoed te voldoen. Bovendien betekent het voldoen aan Europese eisen dat er gemakkelijker over de grens gehandeld kan worden. NEN raadt producenten dan ook aan de nieuwe versie van deze norm zo spoedig mogelijk aan te schaffen.

Gedaanteverwisseling
In de tien jaar dat aan de nieuwe versie van de EN 71-1 is gewerkt, is deze norm behoorlijk veranderd. Een greep uit de wijzigingen: · Er zijn strictere en meer eisen opgenomen voor speelgoed dat bestemd is voor jonge kinderen.
· Bepaald speelgoed moet van een waarschuwing worden voorzien. Het gaat hierbij om ballonnen, speelgoedfietsen, speelgoed dat het gewicht van kinderen jonger dan 36 maanden moet kunnen dragen en speelgoed dat monofilamenten bevat.
De EN 71-1 is overigens niet de enige norm voor speelgoed. Wie hierover meer wil weten, of wie zou willen participeren in de normalisatiecommissie voor speelgoednormen, kan contact opnemen met mw. E. van Damme, consultant bij NEN-Consumentenartikelen, telefoon: (015) 2 690 332, e-mail: (esther.vandamme@nen.nl).

Bestellen
De Nederlandstalige versie van EN 71-1 kost NLG 189,- (excl. BTW) en de Engelstalige NLG 151,50 (excl. BTW). De normen kunnen worden besteld bij NEN-Klantenservice, telefoon: (015) 2 690 391, e-mail: (bestel@nen.nl) of via de NEN-website: www.nen.nl.
Mw. F. (Foka) Kempenaar
persvoorlichter Nederlands Normalisatie-instituut