Draadloze breedbanddiensten aan vooravond massaal gebruik

Datum nieuwsfeit: 05-06-2000
P E R S B E R I C H T

Draadloze breedbanddiensten aan vooravond massaal gebruik Winstar Communications: "Uitstel WLL-veiling slecht voor bedrijfsleven."

Amsterdam, 5 juni 2000 - Winstar Communications, een toonaangevende aanbieder van draadloze communicatieverbindingen voor digitale breedbanddiensten, vindt het weer uitstellen van de veiling voor WLL (Wireless Local Loop) een slechte zaak voor het Nederlandse bedrijfsleven. "Nederland is de laatste jaren vol gelegd met glasvezelkabels. Alleen de laatste paar honderd meter tot aan de voordeur van de bedrijven is vaak nog niet geregeld. Draadloze breedbanddiensten, die pas na de veiling van WLL beschikbaar komen, kunnen daarvoor snel een goede oplossing bieden.", aldus Hans Duivenvoorden, sales manager van Winstar Communications.

In Amerika heeft dit proces zich jaren geleden ook voorgedaan. Daar is Winstar al in een vroeg stadium begonnen met het bouwen van draadloze breedbandnetwerken, als aanvulling op het bestaande glasvezelnetwerk. "Daarmee hebben we een voorsprong opgebouwd en zijn we nu de leidende aanbieder in draadloze breedbanddiensten. We kunnen bedrijven snel aansluiten, omdat we geen kabels hoeven te leggen. Dat drukt bovendien de kosten. Ook in Nederland is Winstar helemaal klaar om deze diensten op grote schaal aan te bieden. De beperkende factor is nu de beschikbaarheid van de juiste frequenties, omdat deze nog niet geveild zijn.", zegt Duivenvoorden.

In de meeste omringende Europese landen zijn de veilingen al achter de rug. Duivenvoorden: "We hadden gehoopt in Nederland eind vorig jaar bedrijven al op grote schaal toegang tot ons draadloos netwerk te kunnen bieden, maar dat kan nu dus nog steeds niet. Klanten kunnen we nu alleen nog maar point to point bieden, maar de meerwaarde van onze diensten zit juist in het gebruik van point to multipoint. Als de WLL-frequenties beschikbaar komen, kunnen we echt grote groepen bedrijven heel snel aansluiten op draadloze breedbandnetwerken."

Uitstel veiling
De reden van het uitstel van de veiling is een beroepsprocedure die een telecomaanbieder tegen het Ministerie van Verkeer & Waterstaat had aangespannen. Deze partij meende op grond van een eerder toegewezen vergunning recht te hebben op frequenties voor WLL. Volgens de rechter is dat juist en hoeven zij niet mee te doen aan de veiling. Staatssecretaris De Vries gaat nu opnieuw de aanvraag onderzoeken en overweegt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak. Gedurende die tijd is de veiling opgeschort.
Over Winstar
Winstar (www.winstar.nl) is een toonaangevende onderneming met een wereldwijd draadloos breedbandnetwerk, als aanvulling op het uitgebreide glasvezelnetwerk. Winstar werkt via een unieke communicatietechnologie, die verloopt via directe signalen uitgezonden tussen kleine schotelantennes. Daarmee is Winstar Wireless Fiber* sneller en aanzienlijk goedkoper dan landlijnen of ondergrondse kabels en kan ze bandbreedte leveren met hoge capaciteit, ook aan gebouwen waar nog geen kabels liggen. Omdat alleen een kleine schotel op het dak van het gebouw hoeft te worden geïnstalleerd, kan aansluiting binnen enkele dagen worden gerealiseerd. Winstar biedt haar klanten een uitgebreide reeks digitale breedbanddiensten zoals Internet, data en voice.

Winstar is in 1993 opgericht en is met haar hoofdkantoor gevestigd in New York. Sinds 1999 is Winstar ook gevestigd in Europa en heeft ze inmiddels kantoren in Amsterdam, Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf, Hamburg en Keulen. Winstar onderhoudt strategische allianties met verschillende toonaangevende ondernemingen, zoals Lucent Technologies, Williams Communications, CBS en Microsoft.

////

Voor meer informatie over Winstar:
Hans Duivenvoorden
Sales Manager
Tel. +31 20 - 40 99 609
Mobiel +31 (0)6 - 5118 6890
Fax +31 (0)20 - 40 99 690
(hduivenvoorden@winstar.com)

U kunt ook onze volgende sites raadplegen:
www.winstar.nl
www.winstar-europe.com
www.winstar.com