D66 over Vreemdelingenwet en onderwijs

5 juni 2000

VREEMDELINGENWET EN ONDERWIJS

Thom de Graaf

D66-fractievoorzitter De Graaf wijst de suggestie dat Paars II vooral achterkamertjespolitiek bedrijft, met kracht van de hand. Dit verwijt werd zondag gemaakt door Groen Links-leider Rosenmöller. De Graaf noemt op een D66-bijeenkomst in Driebergen diens uitlatingen "onzin". Thom de Graaf: "Coalitiepartijen hebben afspraken gemaakt in het regeerakkoord. Het is logisch dat zij voor de uitvoering overleggen. Over de nieuwe Vreemdelingenwet is al twee keer uitvoerig gesproken in de Kamer. Daar bleken grote meningsverschillen tussen VVD, PvdA en D66. Die verschillen zijn niet onder de tafel geveegd. Het ligt voor de hand dat partijen daarna kijken of ze het toch eens kunnen worden. Dat is de essentie van politiek." De Graaf verwijt Rosenmöller hypocrisie omdat deze zelf steeds laat weten alleen te willen regeren als er afspraken gemaakt worden over voor Groen Links belangrijke onderwerpen: "Ook Rosenmöller moet dan een regeerakkoord schrijven, of hij dat nou leuk vindt of niet". De Graaf gaat er van uit dat in het slotdebat over de Vreemdelingenwet alle amendementen van alle partijen open en zorgvuldig worden beoordeeld. Hij heeft weinig vertrouwen in de opstelling van Groen Links: "In het asielbeleid leeft Groen Links nog in de jaren zeventig".

Bij zijn optreden in Driebergen uit de Graaf ook stevige kritiek op PvdA-staatssecretaris Adelmund. Uit de slechte examenresultaten van scholen die als eersten met de zgn. tweede fase zijn begonnen, blijkt dat de lesprogramma's overladen zijn. De Graaf pleit opnieuw voor het terugbrengen van het aantal vakken per leerling tot maximaal tien. Dit voorstel werd eerder door staatssecretaris Adelmund afgewezen. De Graaf pleit voor een internationale vergelijking van de kwaliteit in het voortgezet onderwijs. Ook bekritiseert hij de steeds toenemende schaalvergroting. Het aantal scholen neemt steeds verder af. In het jaarverslag merkt de onderwijsinspectie op dat voor veel leerlingen de leeromgeving "grootschaliger" is geworden en dat dit vooral voor probleemleerlingen risico's met zich meebrengt. De Graaf: "Ook op school gaat het om kennen en gekend worden. De school moet weer kleiner, zodat de scholier geen nummer is." D66 wil dat naast klassenverkleining ook schoolverkleining prioriteit krijgt. De Graaf roept de PvdA op niet alleen oog te hebben voor meer geld, maar ook voor beter onderwijs. "Geld zonder visie is armoede", aldus De Graaf.