Sotheby's veilt juwelen van Frans juweliershuis Cartier

SOTHEBY'S

SOTHEBY'S VEILT JUWELEN VAN CARTIER
Dinsdag 6 juni 2000

De juwelenveiling in juni bij Sotheby's in Amsterdam omvat een uitgebreide selectie ontwerpen van het wereldberoemde Franse juweliershuis Cartier.

Gevestigd in 1847 door Louis-François Cartier aan de Rue Montargueil
29 in Parijs, stond het huis Cartier al snel bekend om haar originaliteit en elegante smaak. De zaken gingen voorspoedig door de steun van belangrijke clientèle onder de aristocratie, bankiers en groot-industriëlen. Alfred Cartier, de zoon van Louis-François, nam in 1874 formeel de zaak van zijn vader over. In 1898 verhuisde de firma naar de Rue de la Paix, de meest exclusieve winkelstraat van Parijs, waar ook alle grote couturiers van die tijd gevestigd waren. In de beginjaren van de 20ste eeuw opende de firma ook vestigingen in Londen (1902) en New York (1908).
De kracht van het juweliershuis lag onder meer in de visie en creativiteit van de verschillende ontwerpers: zo voorzag Louis Cartier hoe de Eerste Wereldoorlog de positie van de vrouw zou veranderen. Hij ontwierp een stijl van juwelen die paste bij de sterke, dynamische vrouwen van de jaren 1920. Een beroemde ontwerper van het huis, Charles Jacqueau, verdiepte zich in de Egyptische, Chinese, Japanse, Indische en Islamitische beschavingen en vond zo nieuwe bronnen van inspiratie, die hij verwerkte in zijn ontwerpen. Na de Tweede Wereldoorlog stonden Jeanne Toussaint en Peter Lemarchand aan het hoofd van het ontwerp team. Zij deelden een voorliefde voor dier- en vogelmotieven, wat onder meer resulteerde in de wereldberoemde Great Cat lijn. Een groot aantal van de ontwerpen van Cartier zijn inmiddels wereldberoemd en niet meer weg te denken uit de elegante etalages van de Cartiervestigingen in de metropolen van de wereld.
Van dit beroemde huis biedt Sotheby's verschillende juwelen onder de hamer. Bijzonder indrukwekkend is een imposante platina ring bezet met een blauwe (natuurlijke) saffier van 5.41 karaat en twee driehoekig geslepen diamanten, gesigneerd en genummerd door de maker en voorzien van een GIA rapport (Nlg. 15.000-20.000). Een elegant gesigneerd witgouden collier bezet met briljant geslepen diamanten heeft een richtprijs van Nlg. 18.000-24.000. Tijdloos is een gouden armband in bamboe ontwerp, waarvan elk segment is bezet met diamanten (Nlg. 11.000-15.000). Een 18 karaat gouden armband bestaat uit opengewerkte schakels, ontworpen als in elkaar gewikkelde C's (Nlg. 9.000-10.000). In een charmant paar 18 karaat gouden oorhangers vinden we het pantermotief terug, met ogen van smaragd en onyx snuit (Nlg.
4.500-5.500). Natuurlijk ontbreekt de driekleurige armband niet, een ontwerp waarvan ook de ring zo beroemd is geworden (Nlg. 3.500-4.500). Van grote elegantie is een 18 karaat gouden sigarettenhouder, gedecoreerd in zwart email met geometrische motieven (Nlg. 5.500-6.500).
De veiling omvat voorts spectaculaire stukken van beroemde juweliershuizen als Boucheron, Chopard, Van Cleef & Arpels, Tiffany & Co., Pommelato en S.J. Phillips Ltd.

Kijkdagen: 2 t/m 5 juni van 10.00 tot 16.00 uur, vrijdag tot 20.00 uur Veiling: dinsdag 6 juni 2000 om 10.30, 14.00 en 19.30 uur

Met vriendelijke groet,

Diana Ridderikhoff