Europese retailbanken onvoldoende bewust mogelijkheden Euro

Europese retailbanken onvoldoende bewust mogelijkheden Euro
EUROPESE RETAILBANKEN ZIJN ZICH ONVOLDOENDE BEWUST VAN MOGELIJKHEDEN

EURO

Uit een groot brancheonderzoek van PricewaterhouseCoopers, waarvan de resultaten gisteren zijn gepubliceerd, blijkt dat Europese retailbanken nog niet echt doordrongen zijn van de gevolgen van de euro en de kansen die de nieuwe munt biedt. Hoewel Europese bankklanten tot nu toe weinig belangstelling voor europroducten hebben getoond, wordt toch verwacht dat de vraag naar dergelijke producten zal toenemen vanaf medio 2001, in het laatste half jaar voor de chartale invoering. Om in deze vraag te kunnen voorzien, moeten de Europese retailbanken nu al beginnen met de uitvoering van hun eurostrategie.

De enquête waarop PricewaterhouseCoopers dit rapport baseert, is eind
1999 gehouden. 44 retailbanken in zeven Europese landen kregen vragen voorgelegd over hun voorbereidingen voor de volgende fase van de introductie van de euro. De uitkomsten waren niet bepaald geruststellend: terwijl 86% van de ondervraagde banken verwacht dat de concurrentiedruk en -methoden als gevolg van de euro sterk zullen veranderen, geeft 45% aan dat de euro niet van invloed is geweest op hun retailstrategie. Uit het rapport blijkt de in wezen defensieve houding van vele Europese banken: zij blijven erop vertrouwen dat ze hun lokale positie en merk kunnen handhaven, maar zijn tegelijkertijd zeer terughoudend in het aanboren van nieuwe markten.
Erik van der Zee, managing partner Financial Services bij PricewaterhouseCoopers, zegt er het volgende over: .Het begint nu pas een beetje tot Europese banken door te dringen dat de euro en de populariteit van Internet enorme gevolgen gaan hebben. Beide ontwikkelingen zullen leiden tot veel transparantere prijzen. Bovendien wordt het voor nieuwe spelers op de markt mogelijk om veel gerichter en goedkoper producten en diensten te leveren. De euro op zich mag dan geen sterke driver zijn, hij fungeert wel als katalysator voor zeer snelle veranderingen in de financiële dienstverlening. Als de banken in de eurozone de boot niet willen missen, dan moeten ze hier snel en flexibel op inspelen door effectiever te gaan opereren. En dan is het dus niet genoeg om je alleen te richten op fusies met andere marktpartijen..

Uit het onderzoek komen ook een aantal opvallende verschillen naar voren tussen enerzijds de strategieën die banken volgen om in het buitenland door te dringen en anderzijds hun ideeën over de kansen van hun buitenlandse concurrenten op de eigen thuismarkt. 34% van de ondervraagde banken die plannen hadden om in het buitenland uit te breiden, was van mening dat ze zonder (buitenlandse) partners een goede tot zeer goede kans van slagen zouden hebben.

Daar staat tegenover dat slechts 7% van de ondervraagden het waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk achtte dat een alleen opererende buitenlandse concurrent met succes in hun thuismarkt zou kunnen doordringen. 91% van de ondervraagde banken ziet hun eigen merk als een (sterke) troef ten opzichte van nieuwe concurrenten. Ook service, persoonlijk contact met de bankmedewerkers en een fijnvertakt filialennet worden als belangrijke concurrentievoordelen genoemd.

Verreweg de meeste banken verwachten dat klanten steeds vaker zullen gaan rondshoppen. Dit maakt het voor de banken moeilijker om een groter marktaandeel te veroveren met de producten (levensverzekeringen, pensioenen, fund management en hypotheken) die voor hen het meest aantrekkelijk zijn.

Erik van der Zee ten slotte: .Het eigen merk is altijd beschouwd als een concurrentievoordeel, maar merken hebben tot nu toe slechts een beperkt bereik: zowel geografisch als qua productaanbod. Banken krijgen te maken met klanten die steeds minder trouw zijn, dus ze zullen ofwel hun merk moeten versterken of nieuwe klanten moeten vinden. Retailbanking in Europa wordt binnenkort door Internet worden beheerst. Om met succes in deze nieuwe omgeving te kunnen opereren, moeten de banken een productenpakket en een merk voor heel Europa ontwikkelen, en niet slechts voor één land. Als ze in de race willen blijven, zullen de bestaande banken het spel toch echt veel actiever en harder moeten gaan spelen..

Noot voor redacties