BEN dringt aan op duidelijkheid over antennebeleid overheid

Datum nieuwsfeit: 06-06-2000

Den Haag, 6 juni 2000

Na uitspraak proefproces Haarlemmermeer

Ben dringt aan op duidelijkheid over antennebeleid overheid

De rechtbank in Haarlem heeft uitspraak gedaan in een procedure tussen de gemeente Haarlemmermeer enerzijds en de mobiele operators KPN, Libertel en Ben anderzijds. Inzet van de procedure was de vraag of de gemeente een vergunning kan eisen voor het bouwen van een GSM-antenneinstallatie. De rechtbank heeft de bezwaren van de operators afgewezen. Ben beraadt zich nog op eventuele vervolgstappen. Om de dekking in de Haarlemmermeer te garanderen zal Ben in samenspraak met de gemeente een aantal alternatieve locaties gaan gebruiken.

Ben is zeer bezorgd over de mogelijke consequenties van deze uitspraak voor de verdere uitrol en verdichting van het GSM-netwerk en de gevolgen voor toekomstige telecomontwikkelingen, zoals GPRS en UMTS. Ben dringt er daarom bij de rijksoverheid op aan om snel te komen tot een krachtig nationaal antennebeleid met uniforme richtlijnen. Zonder een duidelijk beleidskader met garanties voor het kunnen bouwen van het noodzakelijke netwerk, zou er geen sprake mogen zijn van het voor zeer veel geld veilen van UMTS-licenties. Ben zal staatssecretaris De Vries van Verkeer & Waterstaat om uitleg vragen over de nu ontstane situatie.

Na de uitgifte van GSM-licenties door de rijksoverheid zijn de mobiele operators hun netwerken gaan opbouwen. Voor de licenties is vaak zeer veel geld betaald. Bij de bouw van de netwerken constateerden de operators al snel dat gemeenten zeer verschillend omgingen met de plaatsing van installaties op hun grondgebied. De gemeente Haarlemmermeer was een van de eerste gemeenten die een zeer stringent GSM-beleid ontwikkelden. Dat heeft de opbouw van de netwerken ernstig vertraagd. Ben en de andere mobiele operators dringen er daarom bij de verkoper van de licenties, de rijksoverheid, op aan om duidelijker richtlijnen te verschaffen aan de lokale overheid. Het Nationaal Antennebeleid dat nu wordt voorbereid door Staatssecretaris De Vries kan daar een rol in spelen, maar zou veel krachtiger moeten worden vormgegeven dan nu het geval lijkt. Anders zijn nog grotere problemen te voorzien bij de bouw van nieuwe netwerken, zoals voor UMTS. Het huidige Nationaal Antennebeleid lijkt niet veel verder te gaan dan het, onder strikte voorwaarden en tegen hoge vergoedingen, beschikbaar stellen van wegportalen en rijksgebouwen voor antenneinstallaties.

Over Ben

Ben Nederland B.V. is een Nederlands bedrijf met als aandeelhouders Belgacom (70,6%) en Tele Danmark (29,4%). Ben biedt producten en diensten aan voor zowel privé- als zakelijk gebruik. Ben heeft een landelijk dekkend GSM 1800 netwerk. Ben-abonnees kunnen bellen in ruim 40 landen, waaronder de belangrijkste Europese vakantielanden. Ben is Partner in Sport van NOC*NSF.

Voor meer informatie:

Henny van der Heiden, Directeur In- en Externe Betrekkingen

Telefoon: (070) 305 5000, Mobiel: (06) 2409 5376, Email: (pers@ben.nl).