VU&ID wil snel eenvormig statuut europarlementsleden

Datum nieuwsfeit: 06-06-2000
Volksunie

VU&ID vraagt snelle afhandeling
eenvormig statuut europarlementsleden (06/06/00)
De VU&ID-europarlementsleden Nelly Maes en Bart Staes verwelkomen het rapport over het statuut van de europarlementsleden, zoals vandaag bekendgemaakt.

De tekst bevat interessante elementen met betrekking tot de verloning van de parlementsleden. Veel ideeën van de fractie Groenen/Europese Vrije Alliantie werden trouwens overgenomen door de auteurs van het rapport. Kernpunt is het principe van de doorzichtigheid voor de publieke opinie door het beëindigen van oneigenlijke toelagen.

Maes en Staes zijn van oordeel dat alle EP-leden recht hebben op hetzelfde loon-naar-werken, zonder onderscheid naar lidstaat. Eenzelfde salaris zal de ongerechtvaardigde financiële voordelen, die momenteel het blazoen van het EP bezoedelen, overbodig maken.

Eventueel overblijvende toelagen mogen, zoals het rapport voorstelt, niet langer worden beschouwd als bijkomend salaris. Zo moeten de reisonkosten strikt worden terugbetaald op basis van de werkelijke onkosten. De voorstellen over het pensioenfonds en de personenbelasting kunnen eveneens op de instemming rekenen van de VU&ID'ers.

Kort samengevat : alle elementen voor een goed voorstel zijn gekend. Het komt er nu op aan het rapport niet te laten verdwijnen in het labyrinth van parlementaire commissies. De fracties moeten snel werk maken van een alomvattend voorstel dat tijdens het Portugees voorzitterschap kan worden goedgekeurd.

Auteur:
VU&ID-fractie - Europees Parlement