Kamervragen over een handelsmissie naar Iran

Datum nieuwsfeit: 06-06-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

2990012000

Vragen van het lid Karimi (GroenLinks) aan de minister van Buitenlandse Zaken over een handelsmissie naar Iran. (Ingezonden 6 juni 2000)

1

Hebt u kennisgenomen van het artikel «Handelsmissie Iran naar binnen door achterdeur»? 1)

2

In hoeverre waren uw contacten in Iran met vertegenwoordigers van Shell te plaatsen onder de noemer 'een nader economisch contact', gezien het feit dat Shell deel uitmaakt van een consortium dat de komende 25 jaar in samenwerking met het nationale Iraanse oliebedrijf gas wil winnen?

3

Kunt u aangeven wat u besproken heeft met de Iraanse minister Khamal Kharazzi gezien zijn uitdagingen dat het eerste besproken onderwerp van uw gezamenlijk gesprek over economische perspectieven ging?

4

In hoeverre waren ambtenaren van Nederlandse ministeries betrokken bij de voorbereiding van de handelsmissie van de Netherlands Iranian Business Association en de Kamer van Koophandel Rotterdam waaraan onder meer Boskalis, Grasso, Coberco en de Rabobank aan deelnamen? Namen ambtenaren van Nederlandse ministeries deel aan genoemde handelsmissie? Zo ja, druist dat niet tegen uw beleid in?

5

Kunt u het verslag van uw reis naar Iran zo spoedig mogelijk aan de Kamer doen toekomen?

Algemeen Dagblad, 30 mei jl.

Tweede Kamer der Staten Generaal