Metaal gaat collectief elektriciteit inkopen

Metaalunie

Metaal gaat collectief elektriciteit inkopen

06/06/2000

Het midden- en kleinbedrijf in de metaal gaat gezamenlijk energie inkopen. Het initiatief daartoe is genomen door de Metaalunie, die meer dan 10.000 mkb-bedrijven in de metaal vertegenwoordigt. Door op de geliberaliseerde energiemarkt de inkoopkracht van de metaalbedrijven te bundelen kunnen de bedrijven een aanzienlijke besparing realiseren op de energie-inkoop kosten. De 'gewone' grootverbruikers kunnen vanaf 1 januari 2002 de vrije energiemarkt betreden. Uit onderzoek blijkt dat bij de Metaalunie veel bedrijven zijn aangesloten die wat elektriciteit betreft tot de grootverbruikers behoren. Deze groep neemt 75 % van de totale elektriciteits-consumptie in het mkb in de metaal voor haar rekening. De kleinverbruikers onder de metaalbedrijven zijn pas in 2004 vrij om elektriciteit in te kopen bij een leverancier naar keuze. Het is de bedoeling dat tegen die tijd ook deze bedrijven aan het inkooptraject kunnen deelnemen. De Metaalunie is met 10.000 leden de grootste ondernemersorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) in de metaal. Zij richt zich op metaalbedrijven in alle voorkomende sectoren als machine- en apparatenbouw, metaalwaren, meet- en regeltechniek, elektronica, engineering, las- en constructiewerk, gereedschappen, gietwerk, jacht- en scheepsbouw, verspaning, plaatbewerking, landbouwmechanisatie, staalbouw, revisie en onderhoud, alsmede handel en service. Deze bedrijven bieden werkgelegenheid aan zo\'n 135.000 mensen en hebben een gezamenlijke omzet van ruim 27 miljard gulden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer mr. G.J. Wyfker, beleidsmedewerker milieu of met mevrouw A. van den Berg, stafmedewerker communicatie, telefoon (030) 605 33 44. De tekst per e-mail kunt u opvragen bij Claudia Jupijn, (jupijn@metaalunie.nl)
Reageren : G.J. Wyfker

Redactieadres: