Congres: Effectieve geneesmiddelen bij drugsverslaafden

Middendam 3, 1141 BC Monnickendam

Amsterdam 3 juni 2000
Effectieve geneesmiddelen bij drugsverslaafden

Op woensdag 7 juni a.s. vindt in Hotel The Grand Sofitel Demeure in Amsterdam van 09.00 uur tot 18.00 uur voor een forum van 125 artsen, psychiaters en farmacologen een Congres over de Effectiviteit van medicatie bij drugsverslaafden plaats.

In samenwerking met het gerenommeerde Amerikaanse onderzoeksinstituut, het National Institute of Drug Abuse (NIDA), zullen vier vooraanstaande Amerikaanse verslavingszorg onderzoekers voor het eerst in Nederland Evidence Based onderzoeksresultaten melden over medicijnen die in de Nederlandse verslavingszorg niet of nauwelijks voorgeschreven kunnen worden. Deze middelen zijn in andere Europese landen en in de USA tenminste 15 jaar in gebruik voor ontwenningsbehandelingen van harddrugsverslaafden. Het gaat om de middelen. LAAM, Buprenorfine en Naltrexon en hoge dosering Methadon.

Het is uniek in Nederland dat deze middelen centraal staan op een congres. Zowel LAAM als Buprenorfine worden in Nederland nauwelijks gebruikt. De Nederlandse overheid heeft onlangs zelfs de registratie van Buprenorfine geweigerd, terwijl het in Frankrijk met succes wordt voorgeschreven. Het middel Naltrexon wordt nu op experimentele basis voorgeschreven in Nederland. Andere landen schrijven dit middel al jaren voor.

Het is ook voor het eerst dat buitenlandse verslavingszorgonderzoekers zich rechtstreeks richten tot de medici die bij de zorg voor verslaafden als behandelaar betrokken zijn. Zij uiten hiermee de behoefte dat onderzoeksresultaten direct in de uitvoerende zorg bekend dienen te zijn en raken daarbij ook aan de functie van verslavingszorgartsen. De Amerikaanse onderzoeksresultaten zijn bovendien gekwalificeerd overeenkomstig de internationale Evidence Based richtlijnen.

De Amerikanen zullen rapporteren over de voorwaarden waaronder deze moderne medicijnen een effectieve bijdrage leveren aan de ontwenningstherapien. Dat is een aanvulling op het in ons land gangbare overlastbeleid.

De Amerikanen zijn: Frank Vocci PhD, directeur van de Research and Development Division van het NIDA en Walter Ling MD, Richard Rawson PhD en Karen Miotto MD, directeuren van het Los Angeles Addiction Treatment and Research Center van de Universiteit van Californie. De Nederlandse referenten zijn P.Geerlings, psychiater, G. van Brussel, arts, J.Vrasdonk, psychiater, C. de Jong, arts en psychotherapeut en J.Weijers, apotheker. Congresvoorzitter is drs A.W.F. Kok.

Inlichtingen: A.W.F. Kok 0620438650, G.H.A. van Brussel overdag 020- 5555232 en anders 020- 6712122 en mw E. Noorlander, psychiater overdag 010- 5031212.

Congresorganisatie: stichting EBAR Evidence Based Addiction Research tel 0299 658351 Email: (info@ebar.net).