Kort geding journalisten tegen Euro2000 en Staat

Datum nieuwsfeit: 07-06-2000
Nederlandse Vereniging van journalisten

Wegens toegang tot veiligheidszones (rondom stadions)

Kort geding tegen Euro2000 en Staat

Amsterdam, 5 juni 2000

Het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren, de Stichting Landelijke Politie Perskaart en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) hebben Euro 2000 en de Nederlandse Staat in kort geding gedagvaard om alsnog toegang tot de veiligheidszones te verkrijgen voor algemene verslaggevers en fotojournalisten in het bezit van een geldige politieperskaart.

Tijdens het EK-2000 dat zaterdag begint, zal er rondom de stadions waar de wedstrijden gespeeld worden, een veiligheidszone (perimeter) worden ingericht. Deze zone is bedoeld om de kaartcontroles geregeld te laten verlopen en zal tevens fungeren als evenemententerrein. Deze afgesloten veiligheidszone is voor publiek en pers, die niet in het bezit zijn van een toegangskaart of sportpersaccreditatie, niet toegankelijk.
Organisator Euro 2000 heeft geweigerd aan de eisers toe te zeggen dat journalisten, die verslag willen doen van opmerkelijke gebeurtenissen binnen de veiligheidszone, toegelaten zullen worden tot deze zone, dan wel op grond van een aparte accreditatie danwel op vertoon van een politieperskaart. De journalistenorganisaties zijn wekenlang tussen Euro 2000 en het Ministerie van Binnenlandse Zaken van het kastje naar de muur gestuurd.

De eisers vinden het onacceptabel dat algemene verslaggevers (pers, radio en tv) en foto-journalisten geen toegang wordt verleend tot deze veiligheidszones. Journalisten dienen in staat te zijn om verslag te kunnen doen van alle activiteiten en mogelijke ongeregeldheden die zich in de directe nabijheid van de stadions afspelen. Het is in strijd met het fundamentele grondrecht op vrije nieuwsgaring, zoals verankerd in de Grondwet en internationale verdragen (art. 7 GW en art. 10 EVRM), om journalisten de toegang tot deze zones te weigeren. Dit te meer omdat van de kant van de journalistieke organisaties het aantal aanwezige verslagevers is gereduceerd tot houders van de politieperskaart. De kaart is indertijd in samenwerking met de Ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken ingesteld, mede voor dergelijke situaties.
De journalistenorganisaties hebben bij monde van de NVJ en bij brief van de Stichting Landelijke Politie Perskaart meermalen een beroep gedaan op Euro 2000 en het Ministerie van Binnenlandse Zaken om toegang te verlenen tot de veiligheidszones. Aangezien Euro 2000 en het Ministerie van Binnenlandse Zaken een dergelijke toezegging blijven weigeren, zien de organisaties zich nu genoodzaakt om in kort geding een voorziening te vragen om toegang te verkrijgen voor journalisten in de veiligheidszones.
Het kort geding zal woensdag 7 juni om 13.00 uur plaatsvinden bij de President van de Rechtbank te Den Haag.

Meer informatie:Hans Verploeg, algemeen secretaris NVJ 020-6766771 / 06-53 175829 of
Mr. Herman Doeleman, raadsman van de journalistenorganisaties 020-5777700 / 06-53403603.
De dagvaarding is bij laatstgenoemde op te vragen.