Reclame Code Commissie berispt weer tijdschrift

Datum nieuwsfeit: 07-06-2000

STICHTING ALCOHOLPREVENTIE

Reclame Code Commissie berispt weer tijdschrift

Voor de tweede keer binnen korte tijd heeft de Reclame Code Commissie naar aanleiding van een klacht van de Stichting Alcoholpreventie geoordeeld dat een 'artikel' in een magazine eigenlijk een advertentie was, die bovendien de regels van de Code voor Alcoholhoudende Dranken overtrad. Het betrof ditmaal Keukenblad, het magazine van de vooral in het midden en oosten van het land opererende supermarktketen Plusmarkt.

Onder de kop 'Rode wijn als medicijn' plaatste Keukenblad een advertorial (als redactioneel artikel 'vermomde' advertentie), waarin rode wijn wordt aangeprezen als 'gezond' en waarin specifieke aandoeningen worden genoemd waartegen het drinken van rode wijn preventief zou werken. Daarbij wordt tevens een cardioloog geciteerd.

De Reclame Code Commissie stelde in de eerste plaats vast dat het hier inderdaad een reclame-uiting in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code betrof, en wel voor het wijn-huismerk van de Plusmarkt. Op grond van de inhoud van het 'artikel' oordeelde de commissie voorts, dat artikel 9 (verband tussen alcohol en gezondheid), artikel 12 (indruk wekken dat alcoholgebruik ziekten doet voorkomen) en artikel 11 (aanbeveling van een arts) van de Code voor Alcoholhoudende Dranken waren overtreden.

In mei deed het College van Beroep van de Stichting Reclame Code uitspraak in een soortgelijke zaak. Deze klacht had betrekking op een artikel in Actief, het cliëntenblad van zorgverzekeraar Het Zilveren Kruis, waarin de veronderstelde gezondheidsbevorderende aspecten van wijn op dusdanige wijze werden aangeprezen, in combinatie met een bestelbon, dat er naar de mening van de Stichting Alcoholpreventie sprake was van een advertorial.

De Stichting Alcoholpreventie is in het bijzonder verontrust, omdat er sprake lijkt van een toename van als artikelen verpakte advertenties, waarin de meest bizarre gezondheidsclaims voor alcoholhoudende dranken worden gedaan, kennelijk in de hoop daarmee de bepalingen van de Code voor Alcoholhoudende Dranken te ontduiken.

Einde persbericht

Het dossiernummer van de uitspraak over de klacht tegen Plusmarkt is
00.0173. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Stichting Alcoholpreventie, J.F. Kennedylaan 99, 3981 GB Bunnik, afdeling Voorlichting (M.Bakker), tel.: 030-6565041, e-mail: (stiap@xs4all.nl). Zie ook onze website: www.nigz.nl/AVP/stap.html

07 jun 00 10:20