Politiebericht Groningen

Datum nieuwsfeit: 07-06-2000

Politiebericht Groningen: Groningen 7-06-2000
Man (31) bekend meerdere geweldsmisdrijven Woensdag 7 juni 2000

Met de aanhouding van een 31-jarige man woonachtig in Groningen heeft de politie zes ernstige geweldsmisdrijven opgelost. De man heeft in de periode mei 1999 tot en met mei van dit jaar bekend in zes gevallen betrokken te zijn bij steekpartijen en een zware mishandeling. De meeste geweldsmisdrijven vonden plaats in de wijk Beijum alwaar de man ook woonachtig is. De verdachte zit op dit moment in bewaring.

In vijf van de zes gevallen heeft de man een mes of ander scherp voorwerp gebruikt om zijn slachtoffers te steken. Een van de slachtoffers een 29-jarige man uit Hoogezand werd bij een massale vechtpartij bij een horecagelegenheid in de Peperstraat in maart van dit jaar zes maal gestoken in zijn rug. In januari was een 25-jarige man uit Groningen het slachtoffer. Hij werd buiten een café op de Ypemaheerd drie maal door de verdachte gestoken. In een café aan de Claremaheerd kon een 27-jarige man uit Groningen de stekende verdachte ternauwernood van zich afweren. De 31-jarige bedreigde de man daarbij met de dood. In mei van dit jaar vond een mishandeling plaats van een 21-jarige man uit Groningen buiten een horecagelegenheid aan de Jaltadaheerd. De man werd zwaar mishandeld en liep onder andere een klaplong en een gebroken rib op. Hij moest meerdere dagen in het ziekenhuis verblijven.

De aanleidingen van de geweldsincidenten lagen in de sfeer van irritaties. In een aantal gevallen was er geen aanleiding te vinden voor het gedrag van de man. Hij gaf zelf aan een jongen te zijn die snel reageert. Ook zei hij aan dat het gebruik van alcohol grote stemmingswisselingen bij hem teweegbrengt. De man die in de straatscène van Beijum gezien werd als een factor van onrust is in bewaring gesteld.
Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 050 - 5995010