FNV-nota: WAO'ers sneller aan de slag

Datum nieuwsfeit: 07-06-2000
FNV

FNV-nota: WAO'ers sneller aan de slag
FNV Voorlichting - (publieksinfo@fnv.nl)

Dat er in Nederland meer WAO'ers zijn dan in landen om ons heen, ligt vooral aan de structuur van onze sociale zekerheid. In veel andere landen krijgen arbeidsongeschikten bijstand of WW, hier krijgen ze WAO. Daarom moet het cijfer van de ruim 900 duizend WAO'ers niet worden overgedramatiseerd.

Dat zegt de FNV in de nota 'Van kant en wal'. De nota is bedoeld als hulpmiddel voor de commissie van wijzen die binnenkort het probleem van het grote aantal WAO'ers gaat onderzoeken. Donderdag debatteert ook de Tweede Kamer over de WAO.

Werkelijk
Wie in Nederland in de WAO zit, is ook werkelijk arbeidsongeschikt. Allereerst is er de groep in de zogenaamde Wajong (uitkering voor mensen die nog nooit hebben gewerkt). Het gaat om 120 duizend mensen met ernstige, vaak aangeboren aandoeningen. Een aantal van hen werkt, bijvoorbeeld in de sociale werkvoorziening. Van de resterende 800 duizend arbeidsongeschikten zijn er 550 duizend volledig arbeidsongeschikt. Zij zijn zo ziek, dat ze vermoedelijk nooit meer aan het werk zullen komen.
Gedeeltelijk
Resteert het aantal van 250 duizend WAO'ers die - gedeeltelijk - kunnen werken. Van hen is de helft ook al aan het werk. Dan hou je 125 duizend mensen over die in principe aan het werk zouden kunnen. Behalve als ze bijvoorbeeld te oud zijn om nog een kans te maken op de arbeidsmarkt.
Concentreren
Volgens cijfers van Sociale Zaken is het aantal arbeidsongeschikten dat op korte termijn aan de slag kan 40 duizend. Andere becijferingen vallen wat hoger uit. Hoe het ook zij: de aanpak van de WAO moet zich concentreren op het aan het werk helpen van tussen de 40 duizend tot 120 duizend gedeeltelijk arbeidsongeschikten. En verder op het voorkomen van arbeidsongeschiktheid, door betere arbeidsomstandigheden in bedrijven. Dat zet meer zoden aan de dijk, dan dramatisch te doen over het naderen van het 'magische getal' van 1 miljoen WAO'ers.
Boete
Om de gedeeltelijk arbeidsongeschikten aan het werk te helpen, stelt de FNV een aantal maatregelen voor. Zo zou de Wet Arbeidgehandicapte Werknemers (WAGW) moeten worden geactiveerd. Volgens die wet zou per bedrijf 5 procent van de werknemers uit WAO'ers moeten bestaan. Werkgevers die zich hier niet aan houden, krijgen een boete.
GAK
Ander probleem is dat uitkeringsorganisaties voor de WAO, zoals het GAK, nu geen werk maken van reïntegratie. De FNV wil dat WAO'ers in heroriënteringsgesprekken de kans krijgen uit te zoeken voor welk werk ze in aanmerking komen. Verder zijn er steeds meer bemiddelingsbedrijven, die in opdracht van sectoren op zoek zijn naar WAO'ers voor bepaalde banen. Die bureaus moeten toegang krijgen tot de databanken van bijvoorbeeld het GAK, om sneller een beeld te krijgen van de geschikte kandidaten.
'Van kant en wal' kan worden gedownload door te klikken op de bijlage Kantwal.rtf. De papieren versie is te bestellen bij de FNV Servicelijn, 0900 - 3.300.300. Dit kan ook per www.fnv.nl/07email/vraag_publi.html(e-mail).

7 juni 2000