HASKONING en Stork in Roemenie

Datum nieuwsfeit: 07-06-2000
HASKONING

Nijmegen, 7 juni 2000

HASKONING EN STORK IN ROEMENIË links op de foto: Mw. Victoria Cosmir, directeur Textila Dacia S.A., daarnaast Mr. Emil Constantinescu, president van Roemenië

Donderdag 25 mei jl. opende de Roemeense president Emil Constantinescu een gloednieuwe productielijn van het textielbedrijf Textila Dacia S.A. in Boekarest. Het betreft een project waarbij twee Nederlandse bedrijven, HASKONING B.V. Ingenieurs- en Architectenbureau te Nijmegen en Stork Brabant te Boxmeer, nauw betrokken zijn geweest.

Enkele jaren geleden verkeerde het textielbedrijf, waarbij ruim 700 mensen werken, in grote economische problemen. De productie-technieken waren verouderd, de milieubelasting en het energieverbruik hoog. In het kader van een economisch samenwerkingsverdrag tussen Nederland en Roemenië (PSO-programma) is het bedrijf uitgekozen als voorbeeldproject om te laten zien hoe modernisering van productie samen op kan gaan met het terugdringen van milieubelasting en energieverbruik.
Na een grondige inventarisatie van de problemen heeft ingenieursbureau HASKONING voor het bedrijf een plan ontwikkeld, waarin een moderne textieldrukmachine van Stork Brabant een belangrijke plaats innam. Deze nieuwe apparatuur van Nederlandse makelij vervangt de 30 jaar oude drukmachines. De investeringen hebben tot gevolg dat de milieubelasting met circa 40% is gedaald terwijl de productieverliezen zelfs met 80% afnamen.
De ingebruikname was een belangrijke stap voor alle partners en werd feestelijk gevierd in aanwezigheid van de Roemeense president, de Nederlandse ambassadeur in Roemenië, vertegenwoordigers van het Ministerie van Economische Zaken en de betrokken bedrijven.
HASKONING Ingenieurs- en Architectenbureau is een adviesbureau dat voor bedrijven en overheden in binnen- en buitenland adviesopdrachten uitvoert op het gebied van bouw, milieu en infrastructuur. HASKONING telt 650 medewerkers en is groeps- maatschappij van de Koninklijke HASKONING Groep met in totaal 2050 medewerkers. Het hoofdkantoor van HASKONING is gevestigd in Nijmegen. Daarnaast heeft HASKONING regiokantoren in: Amsterdam, Rotterdam, Goes, Steenwijk, Groningen, Enschede, Maastricht en diverse vestigingen in het buitenland.

Voor nadere informatie:

HASKONING, Mevrouw E.M.M. Hueber, Hoofd Public Relations, 024 - 328 45 60
Barbarossastraat 35 - Postbus 151 - 6500 AD NIJMEGEN Telefoon 024 - 328 42 84 / Telefax 024 - 323 93 46 Email: (info@HASKONING.nl) / www.HASKONING.nl